Rabu, 30 Mac 2005

Bila nak bertudung nie?

Aku bukan tak suka pakai tudung, aku suka. Keluarga aku cakap bila aku bertudung aku nampak macam budak sekolah. (Kembangla jugak) Umur dah 30 puluh nampak macam budak sekolah sape tak kembang hidung. Aku bertudung bila kena gi ke jemputan kenduri tahlil dan kenduri doa selamat jer. Hipokritkan aku nie? Masa sekolah dulu aku bertudung sebab malas nak ikat rambut maklum rambut masa tu panjang sangat, malas aku nak buat 'pony tail', yelah sekolah sesi pagi..mana nak sempatkan.

Adik aku sendiri bertudung semenjak dia bertunang sampaila sekarang. Aku? Entah bilala nak start bertudung agaknya, takkan nak tunggu umur 50 baru nak bertudung kot. Padahal aku bukan tak tau hakikat bertudung itu WAJIB. Dalam Al-Quran pun dah termaktub dah..Tapi boleh ker kalau aku jadi baik bila dah bertudung nanti? Bertudung adalah merupakan batasan kepada orang pompuan untuk menjauhkan maksiat dan perbuatan keji. Saper yang tak tau tu..Semua orang taukan..tapi kenapa masih buat tak tau? Kenapa aku mesti nak pertikaikan orang yang bertudung tak semestinya dia kuat iman. Saper aku nak judge orang sampai macam tu sekali? Memang tak patut.

Takkan aku nak tunggu sampai hati aku terbuka nak bertudung sedangkan aku sendiri yang tutupkan hati cuma terkadang kala aku bertudung pada masa tertentu. Takkan aku nak tunggu anak aku sound kot..Malu aku nanti.

Aku pun kadangkala (selalu sebenarnya) tergolong dengan orang yang dokla mengata ingat yang bertudung tu baik sangat ker? Macamla aku nie baik sangat. Dahla tak bertudung peh tu nak mengata orang yang bertudung lak. Ada satu masa tu member aku yang bertudung sound aku bolehlak aku sound dia balik "kalau setakat tutup atas tapi pakai kain belah sampai nampak paha tu baik tak bertudung". Aftaghfirullah...Apala nak jadi dengan aku nie..

Insya Allah aku pasti bertudung..Bila? Aku sendiri kurang pasti..

Tiada ulasan :

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails