Isnin, 25 Julai 2005

Boleh ker ?

Hujung minggu berlalu tapi aku rasa macam tak berehat langsung. Julia masih belum baik dari demam sepenuhnya. Hubby pun kurang sihat gak. Mak mertua aku lak sakit gigi. Tapi aku tetap gi kerja sebab hari Jumaat hari tu aku dah ambik cuti EL (emergency leave).

Pagi tadi aku terima panggilan dari HQ (JB). Ada sorang kerani di CCD nak cakap dengan aku. Aku pun tak kisah. Mula2 tu memang cakap pasal kerja. Peh tu meleret citer pasal rumahtangga. Dia nie baru jer berkahwin lagipun kami ni sebaya. Dia mintak tips alam rumahtangga. Alamak dik non, aku pun baru berkahwin daaa..Walaubagaimanapun, aku tetap bagi dia tips. Sebelum aku taip tip2 tu. Pihak lelaki harapnya jangan marah kat aku yerk. Ini adalah pendapat aku. Korang (kaum lelaki) kalau tak suka, aku tak kisah langsung. Benda nie cuma sebagai persediaan, sama ada nak ikut (for ladies) atau tidak, aku langsung tak paksa.

Antara tips yang aku bagitau kat dia..

1- Jangan Percaya dia 100% (aku taknak hurai panjang lebar cukup aku katakan manusia boleh berubah sekelip mata)

2- Simpan duit tanpa pengetahuan dia (sebagai duit back-up jika berlaku penceraian atau apa sahaja kes2 kecemasan)

3- Lembut tapi tegas. (Jangan bagi muka sangat..sebab kalau dia dah biasa diberi muka, dia akan ambil kesempatan)

4- Berkorban ada batasan. (Sama2 carik makan, sama2 bekerja so, kita pun ada hak untuk membeli barang yang kita suka, masa bercinta boleh lak ajak gi dating takkan dah kahwin nak dok terperap kat umah lak)

5- Jangan terlalu memendam perasaan.. (berbincang bukan sampai berperang)

6- Sabar (inilah yang paling penting..sebab cabaran rumahtangga nie sentiasa wujud tanpa kita sedari)

Ada banyak lagi tapi aku taknak cakap lebih2 sebab aku pun masih baru dan sedang belajar erti alam rumahtangga.

Kalau ada sesapa yang tak puas hati tu, aku mintak maaf. Bukan aku nak sakitkan hati sesapa pun. Tips yang aku bagi pun bukan sebab aku anti lelaki tau. Pengalaman orang lain membuatkan aku sedar, perkara yang tak terduga dek kita boleh berlaku pada sesiapapun tak kira darjat atau pangkat.

Tiada ulasan :

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails