Isnin, 22 Ogos 2005

Bila masalah menimpa..

Aku terpikir nak menulis tentang ini selepas aku terima panggilan dari seseorang yang amat rapat denganku. Maaflah yer, masalah dia tak dapat aku nak ceritakan di sini kerana amanah dari dia untuk tidak aku ceritakan pada sesiapa pun.

Setiap kali masalah yang menimpa, aku sure emosional. Muka tangkap sadih jerk. Bak kata orang tu macam muka tapai basi jer aku buat. Sabarjerlah. Aku tak marah sebab aku tau dan paham orang yang cakap macam tu pun tak lari dari ditimpa masalah. Mana tau, masalah yang diorang tanggung tu lagi teruk dari aku. Cewah.. aku rasa macam kaunselor jer. Oklah sebenarnya aku nak berkongsi dan dalam masa yang sama nak beri peringatan pada diri aku (selalu lupa) apa nak buat bila masalah menimpa.

- Bersedih tu takper tapi jangan sampai berlanjutan kerana ianya memberi kesan kepada jiwa dan mental kita.
- Berkongsi dengan masalah dengan orang yang boleh dipercayai. Sekurang2nya apa yang terpendam dapat diluahkan dan bebanan emosi pun berkurangan.
- Selesaikan masalah dengan akal dan fikiran yang waras. Isi masa dengan mempelbagaikan aktiviti harian termasuklah menulis blog. heheheeh..
- Fikirkan bahawa setiap masalah yang menimpa itu pasti ada jalan penyelesaian.
- Takde sorang pun manusia di dunia ini yang boleh lari dari masalah. Orang yang berani menghadapi masalah adalah orang bijak kerana bila ditimpa masalah yang sama, dia tau untuk menyelesaikannya.
- Orang yang lari dari masalah adalah orang yang takut menghadapi kenyataan. Masalah yang menimpa walaupun adalah berpunca dari diri sendiri sepatutnya diselesaikan dengan akal dan fikiran dan hati yang tenang.
- Akal dan fikiran anugerah dariNya membezakan kita dari makhluk yang lain.
- Jauhkan diri dari berkawan orang yang sentiasa memberi masalah pada kita. Namun kalau kita masih mahu berkawan dengan orang begitu, bantu mereka dengan kata2 nasihat yang tegas dan bernas. (tapi kalau tak dengar jugak, tak dapek den nak nolong)
- Anggaplah segala masalah yang menimpa adalah ujian keimanan dan ketaqwaan dari Nya.
- Tak ada satu manusia di dunia ini yang tidak ditimpa masalah. Tak kiralah masalah apa pun, hadapi dengan sabar dan tenang kerana berkat kesabaran itulah hasilnya amat bernilai sekali.

Oklah..aku pun bukannya pandai sangat nak beri nasihat. Kalau ada sesapa nak tambah..silakan, aku pun perlukan kata2 nasihat dan panduan sebab aku pun taklah sepandai mana.

Tiada ulasan :

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails