Selasa, 20 September 2005

Hati n Hati-hati

Setiap seorang kita nie sure ada kawan baik. Kawan yang benar2 memahami diri kita. Bak kata orang tu sehati sejiwa. Ada yang memilih kawan baik bukan dari kaum sejenis. Kalau dah datang jodoh silap2 kawan baik nie berkahwin. Orang tua kita selalu berpesan berhati2 bila memilih kawan. Alasan kita yang muda pulak alaa..kawan jer apalah salahnya. Bak kata pepatah tu..berkawan biar seribu berkasih biar satu. Ada juga yang berkawan dengan kita hanya untuk mengambil kesempatan. Mengambil kesempatan yang macam mana? Pinjam duit tak bayar ker? Ataupun kawan yang bila ditimpa masalah barulah nampak batang hidung.

Aku rasa semua perkara tu tak timbul kalau memasing IKHLAS dan yang paling penting sekali MEMAHAMI hati dan perasaan kawan. Menjaga hati kawan samalah seperti menjaga kaca kristal. Sesuatu yang amat berharga namun amat mudah pecah kalau terhempas. Bila berkawan jadi musuh, masing2 mula mengata yang tak baik tentang kawan yang lain. Sedangkan memasing tahu kelemahan dan kelebihan memasing. Pada masa inilah ada yang sudi jadi 'api dalam sekam' yang kononnya jadi orang tengah untuk mendamaikan kawan. Tapi yang sebenarnya 'orang tengah' inilah boleh menghancurkan lagi perhubungan kawan. Kalau benar mahu jadi pendamai sepatutnya panggillah bersemuka dan ceritakan apa yang terbuku di hati memasing. Bersemuka lebih baik dari bercerita melalui 'orang tengah'.

Kalau kita nak jadi kawan yang baik. Tanyakan dulu pada diri sendiri sama ada kita boleh atau tidak menjadi kawan yang baik. Hubungan kawan yang berpanjangan boleh jadi hancur berderai kalau memasing taknak bertolak ansur dan beralah. Berbincang dan berterus-terang adalah jalan terbaik untuk menjaga tali persahabatan yang lama terjalin. Insya Allah.

Tiada ulasan :

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails