Rabu, 9 November 2005

RAYA TIME..!

Setelah beberapa kali aku cuba nak menghupdet maka hari inilah hari yang membolehkan aku bercerita pasal coti raya hari tu..Dah basi ker? Basipun basilah, janji aku nak gak berkongsi citer pasal raya aku nie..heh heh heh..

2 hari sebelum raya (1/11) - Barulah aku terhegeh2 dok mencari baju raya..Lega rasanya bila dapat sepasang baju kurung yang merah garang gitu..Baju raya Julia dah banyak tapi baju kurung jer takde..takper masih ada 2 hari lagi nak beraya..still got time..hubby ajak gi beli barang skit2 utk raya..ikut jerlah..maklumlah baju raya kali nie hubby yang belikan..kenalah bodek..Lewat petang tu jugak ajak hubby gi beli baju kurung untuk Julia..fuhh..lega..orang yang jual tu rupa2nya kawan lama hubby..apa lagi dapatla diskaun 50%..inilah yang dikatakan rezeki.

1 hari sebelum raya (2/11) - Genap umur Julia setahun. Pagi tu aku tolong mak mertua pasangkan langsir. Pasar Ramadan pun dah tak ramai yang meniaga. Aku tanam tekad n nekad nak belikan something untuk Julia. Aku ajak adik sepupu pegi kedai emas. Dapatlah aku belikan sepasang gelang dan cincin emas untuk Julia. Penat giler babai betul aku dibuatnya..Lepas pengumuman raya..kitorang pun siap2kan pinggan mangkuk sebab malam tu rombongan dari surau nak datang bertakbir..Dan di tengah malam raya aku sorang2 tercongok basuh pinggan mangkuk ditemani dek bunyi mercun. Sabar jerlah..

Hari raya pertama (3/11) - Dengan hati yang berbunga riang (maklumlah pagi raya walaupun kali pertama raya di rumah mertua). Aku siapkan Julia peh tu aku lak bersiap-siap. Alamak aku lupa nak isi kuih raya dalam balang ler. Sib baik mak mertua tak marah. Datang pulak rombongan jiran tetangga untuk beraya. (Sebenarnya aku dok tunggu kawan aku yang kata nak datang tapi bayang pun tak nampak, janji bukan main lagi..Kalau dia baca nie, aku nak dia tau yang aku tertunggu2 gak dia datang dah tu langsung tak call aku kata datang ke idak..sib baikla masih musim raya..sabarjerlah) Bila line dah clear aku pun suruh ayah n mak mertua duduk sebab kami (hubby, aku n adik ipar) lum bermaafan beraya lagi. Selalunya pagi raya sebelum ke masjid utk sembahyang beraya, keluarga aku akan berkumpul di umah atuk n wan utk bermaafan di pagi raya. Lewat tengahari barulah kakak ipar aku balik itupun dia pegi ke kubur arwah wan peh tu dia terus ke umah makteh (makcik hubby), kitorang nie lak dok la menunggu dia kat umah..sabar jerlah. Dari umah makteh tu kitorang terus ke Terachi ke rumah mak tiri ayah mertua aku tu peh tu ke Seri menanti lak umah makcik mak mertua aku..Lewat petang barulah sampai umah.

Hari Raya kedua (4/11) - Pagi lagi aku dah bangun dah..maklum la aku nak balik KL dah. Tapi takkan aku nak biar jer dapur bersepah lak..aku pun tolong apa yang patut dulu. Kakak ipar aku pun dah siap2 nak balik umah dia. Bila semua dah siap barulah aku kuarkan kek birthday Julia, dan kami pun raikan birthday Julia sesama kami sahaja. Lewat pagi barulah aku dapat bertolak. Mak mertua bekalkan ketupat, rendang, lemang etc etc penuh satu bakul utk parents aku. Aku tipu Ateh kata malam baru sampai. Tup tup tengahari aku dah ada depan muka pintu. Sib baik diorang semua tak kemana2. Sudahnya aktiviti raya kedua aku dirumah mak n bapak jer. Hubby pun tido sebab keletihan lagipun nak pegi umah jiran2 pun semuanya balik kampung. Tapi ada sesuatu yang paling menyeronokkan berlaku, Julia..dia dah mula berjalan. Hubby pun seronok nengok dia jalan.

Hari Raya Ketiga (5/11) - Aku ke rumah atuk n wan lak. Plan buat bbq malam nie. Wah..bestnya. Peh tu hubby dapat call dari in-law aku, diorang nak datang umah. Aku pun tinggalkan duit kat mak usu utk dia gi beli ayam dan segala rencah. Aku pun balik umah siap2 apa yang patut. Inlaw aku datang bawak lemang tu. Peh tu diorang plan nak ke Puchong lak(umah makcik hubby), aku n hubby pegi gak ler. Lewat petang balik umah mandi terus siap2 ke umah atuk n wan. Sempat lagi beli kek kecik, sambut besday Julia kat situ dan kebetulan lak anak makusu pun besdaynya lagi 3 hari, sambutler sekali. Lewat tgh mlm tu semua settle, dengan lauk ayam panggang pun habih gak.

Hari Raya Keempat (6/11) - Aku ajak hubby gi umah akak dia yang memang tak masuk dalam plan pun. Tapi hubby tuko plan lak, nak ikut parents aku gi beraya ke Sepang, Seronok ler bapak bila mendengarnya. Tapi hubby dah sound dah nak balik Seremban lewat petang, kesudahannya malam barulah dapat balik Seremban. Parents aku pun ikut sama nak gi beraya umah besan diorang. Dekat kul sebelas malam barulah parents aku gerak nak balik ke KL tapi sempat lagi dia nak menyinggah umah adik dia. Lagipun makcik aku pun ikut sama masa tuh, tak dapatler bapak nak ngelat lagi.

Hari Raya Kelima (7/11) - Mood raya ada lagi, tapi apa nak buat, dah time kerja..sabarjerlah.

Yang tak bestnya kan..setiap aktiviti yang berlaku tu tak dapat langsung aku rakamkan sebab aku tak bawak kamera.

Tiada ulasan :

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails