Rabu, 3 Mei 2006

Duka dibalas Ceria

Sepanjang awal minggu lepas aku tak habis2 dilanda perasaan sedih, geram dan marah. Tapi semua tu terubat bila aku dapat berjumpa dengan mak dan bapak. Horayyy!!

Hari ceria itu bermula dengan..

Sabtu - Aku bersiap2 sebelah petang sebab awal pagi di ofis Ateh beritahu Wancu (Nenek saudara) menjemput ke majlis tahlil arwah Tokcu di rumahnya di Salak. Kebetulan malam nie ada perlawanan bolasepak NS Naza vs Pahang, so aku mintak hubby hantarkan jer. Memula mak mertua aku cakap adik ipar aku tukar syif kerja semata2 nak ajak aku ke stadium. Nasib baiklah aku tak batalkan rancangan ke Salak sebab adik ipar aku tukar syif bukan pasal bolasepak tapi sebab dia ada dinner di tempat kerja. Hubby rasa bersalah dan takut dikata dek sedara mara aku yang dia lebih mementingkan bolasepak berbanding majlis tahlil (memang pun..aku berani cakap dalam hati jer) tapi aku cakap lah pepandailah aku cover line dia. (Sok2 kenalah hubby cover line aku lak..hehehehe)

Selesai majlis tu aku ikut bapak balik. Macam biasa ar..bapak suka pasang kaset or lagu kuat2. Selalunya bapak pasang lagu Elly Nor & Nas Atea tu. Ntah naper kali nie lagu lain lak. Memula tu aku tak perasan, dah lelama tu barulah aku perasan..suara bapak ar nyanyi. Tak semena2 macam ada suis gelak ketawa ditekan aku gelak terkekek dengar suara. Bapak pun gelak sama. Kata bapak kengkawan dia rakam suara dia masa dia dok layan lagu2 yang dia nyanyi. Maka dengan itu aku jadi pengkritik tak bertauliah kepada bapak. Mak yang selalunya tido pun join sama..tapi join gelak jerlah. Heheheehe.. Ntah naper aku rasa perjalanan dari Salak ke Pantai Dalam tu lama sangat. Pasal dengar lagu yang bapak nyanyikan tu kot..hahahahhaha Jangan mare bapak..

Ahad - Hubby janji akan sampai awal pagi. Koyo jer dia. Lewat tengahari tu barulah dia sampai. Terlajak tido katanya. Yerlah yang...lenkali toksah janjiler. Buat jerih jer. Takde plan nak kemana2 pun. Memula tu ingat nak ajak Ateh gi umah 'mak' (mak sedara) sebab aku nak booking tukang urut masa dalam pantang nanti. Mana tau, Ateh gi kuar dengan kawan dia, aku nak gi sorang2 tak reti jalannya. Terpaksalah tangguh ke esok hari (sib baik ar coti lagi). Tengah malam rasa lapar ar pulak, sib baik Abang dah belikan maggi. Makan maggi ler aku, tapi hubby sibuk nak makan gak. Aku soh jer dia habiskan maggi aku tu. (maleh nak masak lain)

Isnin - Pagi lagi pak mertua dah call cakap lepaih Maghrib kang ada gathering kat umah mak teh hubby. Heran gak aku naper pak mertua call henpon aku..ooo patut ar..henpon hubby tak on lagi. So, lepaih Zohor aku pun siap2 ler nak balik ke Seremban..singgah gi umah Atok dulu. Alhamdulillah..Atok ok cuma mata dia semakin rabun. Dalam dok berborak tu..hujan ler pulak..kenalah tunggu hujan reda. Elok jer hujan reda..kami pun cepat2 bertolak. Sampai jer ke rumah, aku siapkan Julia pakai baju baru yang mak mertua belikan. Dah siap terus lak ke umah mak sedara hubby, tempat family gathering tu. Ada satu insiden..baju Julia ada tercalit kotor skit sampaikan mak mertua cakap dengan kuat "abih kotor baju baru den baru boli"..iskk..tersentap aku jab. Ndak2 pulak ada sepasang mata memandang aku dengan pandangan yang aku kurang pasti..sama ada pandangan kesian or pandangan sinis. ahhh..lantak ar..aku buat derk jerlah.

Semalam hujan lebat dan petir. Tepon opis rosak. Jadiknya, segala panggilan secara otomatik pegi ke henpon bos aku...hehehehehe hangin jer bos aku..membebel2 dia pasal semua call ke henpon dia.

Tiada ulasan :

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails