Jumaat, 12 Mei 2006

Pasal Bola Sepak

Aku copy dari citer lama dulu sempena dengan Piala Dunia yang baru nie yer..

Eh..macam tak caya jer kan di hari Wesak nie aku sempat lagi berinternet. Aku tumpang di bilik adik ipar aku nie. Sajer jer sebab Julia tengah tido dengan hubby kat bilik nun. Otak pun tengah berfikir ligat pasal hal nie. Jadiknya, sebelum aku lupa aku terus jer updet. hehehehehe

Hhmm..tak lama lagi akan bermula perlawanan bola sepak yang sememangnya dinanti dek ramai peminat bola sepak. Hubby tak terkecuali. Selama sebulan akan datang nie hubby akan bermula dengan jam locengnya.

Aku? Aku tak minat sangat dengan bola sepak nie. Tapi pada tahun 2002 aku pernah bercuti semata2 nak tengok perlawanan underdog pilihan aku Cameroon berlawan tapi aku tak ingat lawan dengan pasukan yang mana satu.

Baru2 nie aku menonton National Geographic. Sememangnya kalau takde citer menarik di Astro aku pastinya menekan butang2 no. 50 (Discovery Channel) dan 52 (National Geographic). Hari tu aku tonton mengenai sejarah bermulanya bola sepak. Hahh..pada yang minat bola sepak pastinya kenal dengan Pele takpun Diego Maradona. Barulah sekarang aku tau sebenarnya ada bintang yang amat terkenal sebelum mereka nie iaitu Arthur Fredeinbech. Si Arthur inilah sebenarnya perintis kepada bintang2 bola sepak terkenal di Brazil. Kerana dulunya bola sepak di Brazil hanya dikhususkan kepada orang kulit putih. Tapi si Arthur nie adalah berdarah campuran (mak dia berkulit hitam).

Baru aku tau jugalah dari mana datangnya perkataan ADIDAS. Ianya adalah singkatan nama dari pembuat atau pereka kasut dari Jerman, Adi @ Adolf Dassler. Dari tontonan itu jugalah bila aku bertanya dengan hubby, dia sendiri tak tau. Aku dengan megahnya berkata pada dia bahwa amat penting bagi seseorang yang meminati bola sepak mengetahui sejarah bola sepak ini. Cewaaah..mulalah aku nak berlagak nie. Dan aku kata lagi pada dia bahawa perintis kepada bola sepak nie ialah bermula dengan Kelab Bola Sepak Sheffield di England. Hubby tersenyum dengan gelagat aku bila aku cerita benda tu semua kat dia. Mungkin dia tau aku cuba nak 'lebih' dari dia kot. Tak kisahlah..janji aku rasa seronok dan bangga.

Lagi satu, barulah aku tau kenapa Jerman memenangi perlawanan bola sepak pada tahun 1954 ketika menentang pasukan pilihan Hungary..ianya kerana buatan kasut ciptaan Adidas tu sendiri.

Sekarang nie aku rasa 'lebih' berpengetahuan pasal bola sepak dari hubby aku sendiri. Hhmmm..kali nie aku rasa aku nak join ar tengok tapi aku dah sarat..larat ker aku nanti? Takperlah..baca surat khabar takpun tengok internet dah cukup ler.

Tiada ulasan :

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails