Khamis, 1 Jun 2006

Geng..

Baru jer 3 hari lepas aku dpt sms dari X classmate aku, dia selamat dah bersalin anak ke 5. Anak yang diinginkan iaitu anak lelaki. Sebab sebelum nie dia dah ada 3 anak perempuan dan sorang lelaki. Sekurang2 sorang hero tu ada kawan nak bermain katanya. Aku cuba call sampai sekarang tak dapat. Mungkin dia dah balik kampung atau masih di hospital aku sendiri tak pasti. Aku masih tertunggu2 kot dia sms aku atau call aku untuk beritahu dia dah balik umah atau di kampung. Aku doakan dia selamat dan sihat hendaknya.

Ex-classmate aku nie nama dia Sarah[bukan nama sebenar], dulu satu geng masa kitorang di Tingkatan 3. Selain dia ada lagi 2 orang. Sampaikan kami combinekan nama masing2 untuk dapatkan nama geng kami. Tapi setelah keputusan SRP (sekarang PMR) kami perolehi, masing2 tercampak ke kelas yang berlainan di Tingkatan 4.

Setiap kali aku berborak dengan dia pasti terselit kisah dia buat lawak. Lawak tu bukan yang dibuat2 dek Sarah nie. Aku nak share dengan korang kes lawak tu. Setiap kali waktu rehat sudah pastinya kami berempat akan bercerita, bergosip ..pok pek pok pek. Entah macam mana tetiba aku cakap dengan diorang yang aku risau tentang peperiksaan SRP yang bakal kami tempuh tak lama lagi. Mula ar si Miah[pun bukan nama sebenar] dan si Siti[sama gak aku tak letak nama betul] menyatakan nak buat sembahyang hajat. Si Sarah nie pun sibuk sama ar nyatakan pasal kerisauan dia.

Entah camner satu hari tu, Miah dan Siti bertanyakan sama ada boleh atau tidak untuk pergi ke rumah aku. Selalunya rumah Miah yang jadik tempat persinggahan. Aku pun rasa seronok sebab dorang tak pernah pun nak datang ke rumah aku. Aku kata ok jer. Aku pun tanya kat Miah

"kenapa tetiba jer nak datang umah aku lak?"
Miah pun cakap, "nak ajar si Sarah sembahyang".
"hah! Sarah tak tau sembahyang ker?" aku memang terkejut giler mendengarnya.
"Kalau dia tau, takkan dia mintak kita ajar" jawab Miah.
"bila korang nak datang?" aku tanya Miah.
"hari nie lepaih abih sekolah, boleh?" Miah jawab.

"ok, set"..kata aku dengan rasa seronoknya. Almaklumlah kengkawan nak datang umah 1st time la katakan. Mestilah aku kata ok jer. Sampai dirumah jer, kami mengisi perut kami dulu. Lepaih tu aku pun keluarkan telekong yang biasa aku pakai dan beberapa pasang telekong lain. Kami pun siap2 berwuduk. Itupun aku sempat tanya pada Sarah sama ada dia tau atau tidak berwuduk. Sarah selamba jer cakap

"Itu memangler aku tau"

Aku, Miah dan Siti pun memulakan sesi pelajaran pada Sarah.

"Mulakan dengan niat sembahyang, kuat2 tau kitorang nak dengar", kata Miah pada Sarah. Sarah dengan megah menjawab

"Eleh..kacang jer tu" dan terus kepada membaca niat...

"NAWAITUSAUMA...

Tak sempat habis baca aku, Miah dan Siti dah terbaring tergolek2..gelakkan Sarah. Sarah dengan selamba jer cakap,

"Wei, janganler gelak wei..aku baca salah ker?

Terus aku cakap, "Bacaan tu betul tapi itu untuk puasa ar..kahkahkah

Kesian Sarah tak pepasal jer kena gelak dek kawan baik sendiri. Tapi itu tak menjadikan dia lemah untuk belajar sembahyang. Malah kini dia amek pengajaran untuk mengajar anak2 dia sembahyang dari umur mereka di peringkat sekolah rendah lagi.

Setiap kali aku citerkan pada Sarah hal nie sure dia akan gelak sama. Lepas tu mula ar kitorang sibuk nak ulang semula zaman sekolah kami.

Tiada ulasan :

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails