Isnin, 5 Jun 2006

Perlukah?

Masa aku belum berkahwin dulu selalu gak kengkawan opis (yang dah kahwin) beri aku nasihat yang macam2. Ada yang soh aku jangan beritahu berapa gaji aku, ada yang cakap jangan dok serumah dengan mertua tak kurang yang soh aku jangan percaya 100% suami dan tak kurang juga yang menyuruh aku membuat akaun simpanan yang tidak diketahui dek suami nanti.

Tapi itu tak menjadikan aku takut menempuh alam rumahtangga (tipu..menggelabah pun ada). Nasihat mereka mungkin berdasarkan pengalaman sendiri ataupun pengalaman dari orang lain. Bila hari perkahwinan dah nak dekat lagi banyak masalah kengkawan (yg dah berkahwin) timbul. Tapi ada jugak kengkawan yang nasihatkan aku supaya jadi isteri yang baik, yang taat dan setia pada suami. Aku hargai segala nasihat dan petua mereka itu.

Tapi yang membuat aku rasa terkilan sangat tu sampai sekarang hubby belum pun menukar penamaan untuk KWSPnya. Macamlah aku nie ndak sangat duit tu. Aku tak kisah langsung tapi kenapa mesti dia taknak letak nama hatta nama anak dia sendiri. Bila ditanya, dia tanya kat aku balik, sama ada aku dah tukar atau tidak. Sejak tu aku tak nak lagi sebut hal tu. Buat aku sakit hati jer. Bila dah geram tu, aku cakap kat dia aku soh tukar bukan sebab aku nie mata duitan tapi untuk masa depan anak2 dia jugak. Then aku cakap lagi, aku memang tak heran dengan duit KWSPnya sebab aku awal2 dah pun membeli insurans nyawa yang lebih tinggi nilainya dari duit KWSPnya tu. Aku katakan lagi aku memang dah lama bersedia dengan segala kemungkinan. Tapi apakah persediaan yang dia tinggalkan untuk aku dan anak? Hah..masa nie dia dah diam dah..(aku nie kalau part menjawab mmg terer).

Suami sepatutnya sediakan segala bekalan untuk sebarang kemungkinan tapi kalau dia tak buat, janganlah berdiam diri. Buatlah sesuatu supaya kita (isteri) tak susah di kemudian hari. Tak kisahler nak beli insurans ker, buat akaun rahsia ker..terpulanglah asalkan apabila terjadi sesuatu yang tak diingini, kita dah bersedia.

p/s: tepuk dada, tanya selera...

Tiada ulasan :

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails