Rabu, 22 November 2006

Aku merapu.

Kita dah pun menghampiri ambang 2007. Makna kata kita dah pun lebih setengah dekad di alaf baru. Ada yang rasa dirinya berubah dan ada juga yang merasa dirinya langsung tak berubah. Ada jer kenangan untuk kita simpan. <-nie apa daa..citer apa nie?

Aku yang sebenarnya cuba nak lupa perkara2 sedih yang berlaku dalam hidup aku selama nie. Perkara2 sedih nie membuatkan aku akan lebih2 sedih. Walhal aku nie sorang yang ceria bak kata Faizal AF4 tu, senyum sokmo. Apa yang boleh membuatkan aku lupa cerita sedih? Sudah tentunya dengan mengingati kenangan2 lucu tak kiralah kepunyaan orang lain ker, aku ker.

So, pada yang sedih bersedih tu meh ler join baca cerita yang bakal aku nak cerita kan nie. Tapi ada syaratnya tau. Syaratnya kena kesat airmata, air hingus dan segala muka masam di muka. Ok? Dah sedia? Kita mulakan dari sekarang...

Di suatu hari..taiiibbb..(macam citer panglima bujang lapuk la pulak). Masa tu aku masih remaja, sekarang nie hati jer remaja muka nampak ler dewasanya. Remaja yang berusia 13tahun (remaja ker?). Adik lelaki aku si Bangcik pulak masa tu berusia 5 tahun. Manja giler dia nie.

Memandangkan aku kakak paling tua, akulah jadi mangsa babysit dia. Bosan betul aku dibuatnya. Tapi dek kerana sayang buat jugaklah. Bangcik nie comel dan dia ada tahi lalat (bukan lalat berak ek) di bahagian bawah bibir. Kalau gi klinik ker, kedai ker sure orang usik dagu dia. Menjaga adik lelaki sorang nie taklah susah mana pun. Tapi bangcik nie banyak cekadak atau lebih tepat lagi banyak kerenah. Almaklumlah dia adik lelaki yang bongsu. Apa nak, dapat ajer. Dia kuat merajuk (sampai sekarang pun kuat merajuk) dan tak lupa cengeng (cepat jer nak mengalir air mata). Kekadang tu aku sound gak, budak lelaki tak leh nangih. Nampak lembik dan buruk, mesti dia jeling kat aku. Konon2 marah kat aku ler tuh. Tapi walaupun dia yang bongsu (sebenarnya second last, yang bongsu meninggal masa umur tiga bulan), dia boleh diharap untuk menolong aku dan mengemas rumah or membasuh pinggan. Dia ndak la jugak menolong kami di dapur. Eiii..lebih2 puji adik aku nie kot dia baca..kembang hidung n punggung (macam sopan) dia kang.

Masa dia berumur 2-3 tahun (time lasak giler) suka betul kacau bapak sembahyang. Bila dia tengok bapak tengah sujud dia paut kat leher, bila bapak tengah berdiri tegak dia dok tengah2 (camner bapak nak rukuk & sujud?). Kekadang sampai bapak sendiri tak tahan dengan keletah dia. Pernah bapak gelar dia 'kreko'. Aku tak la tau apa maksudnya.

Masa dia berumur 5 tahun pun boleh tahan gak lasaknya. Kalau time mandi, dialah paling lama dalam bilik air. Biasalah..main air ler tuh. Ntah apa yang dia buat lelama pun aku tak tau. Aku kekadang sampai kena tumbuk pintu bilik air suruh dia mandi cepat. Bila aku tanya buat apa lelama dalam bilik, dia sengih jer. Ada satu hari tu, aku nak mandi, dengar dia dalam bilik air. Kacau betul budak nieh ler. Aku (kakak kan ada kuasa veto) pun panggil dia keluar cepat. Dia pun keluar dengan muka yang tersengih2. Tak heran dek aku tengok muka sengih dia tu. Aku pun masuk bilik air, mandi terus capai syampu. Eh..apsal syampu rambut nie bau tengik nie..kata aku dalam hati. Aaaagghhhhh...ni mesti kerja bangcik nie. Aku dengan basah kuyup (berkemban ler takkan bogel lak) meluru cari bangcik kat depan umah. Ko buat apa dengan syampu ni haah?! jerkah aku kat bangcik. Hah..nak tau tak apa dalam botol syampu tu?

Air kencing dia...!! Macam mana lah aku nak cam tu bukan syampu (saper yang tau warna syampu rambut baby Johnson tu taulah naper aku tak cam).  Sampai sekarang bila diingat balik aku senyum tapi aku jadi hangin sebab sorang pun tak marah kat bangcik. Dorang gelakkan aku lagi ada.

Sekarang nie bangcik pun dah 23tahun. Dah jadi anak bujang dah. Lebih tinggi dari aku pun. Tinggi dia lagi dari bapak dan abang. Tapi sayang sampai sekarang dia masih menganggur. Memilih sangat ar dia tuh.

p/s: ada yang masih sedih? buat2 gelak jerlah ek..hehehehhee

Tiada ulasan :

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails