Jumaat, 16 Februari 2007

Jom ber'loghat' (bukan lorat ek)

Orang kata sesapa yang dilahirkan di KL nie takde identiti..eh..iyer ker? Takde identiti ayng camner ek? Selamba jer aku nie kan..ntah sapa yang cakap camtu ntah. Ntah2 aku jer yang perasan camtu tak?

Aku suka belajar bahasa loghat negeri2 nie.

Macam kat Melaka dorang tak sebut perkataan yang ada 'r' dihujung..contohnya ayat nie "ulau belingkau atas pagau".

Terengganu lak tambah 'g'..contoh: "makang nasik atas pinggang" tapi bukan semua kan?..kena tanya orang Ganu hal nie.

Kelantan lak "oghe tino" maksud 'perempuan' ler. Lima sen dia tak cakap lima dia cakap 'samah'. Peh tu buah mempelam dia tak cakap 'mempeler' tau tapi buah pauh.

Oghang Utara lak "ayak" tu air, banjir lak bukan banjiak tau..ayak bah. buah kerdas dorang cakap geduak..

Oghang Johor lak ..hah yang nie aku tak pasti sangat..loghat orang Johor nie tak ler ketara sangat rasanya.

Oghang Nogori..banyak 'o' ler apo laie..kopam = kepam..

Oghang Utara di Perak lain lak ceghiter..idok ler teman gheti sangat tapi kalau dengar Mr Os punya lagi..mike taulah kot..tapi aku dengar lain daerah lain lak bunyiknya..susoh juge teman nak ngikut..eceh..


So, sesapa yang rasa orang KL tu konon KLian..asal usul takdelah betul2 KL..cuma sesetengah jer yang betul2 orang KL. Aku? no komen..aku orang Minang..kahkahkahkah..

p/s: macam dah takde idea jer aku nie..(faktanya: memang aku kering idea sesangat dah nie..)

Tiada ulasan :

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails