Khamis, 2 Ogos 2007

Tension ar

Hhmm..Lidya Camelia dah pun mencecah usianya setahun. Kalau mak hubby nak buat majlis hari lahir macam Julia dulu, aku tak kisah tapi aku taknak keluar duit sesen pun. Yerlah..aku tau sepatutnya kena ar ikut tapi kalau dah lebih separuh modalnya aku yang keluarkan dan ‘kredit’nya dapat kat orang lain baik tak payah.

Aku ingat lagi masa nak sambut jamuan hari lahir Julia tahun lepas, dada aku rasa macam nak pecah jer. Yerlah..mana taknya, jamuan dibuat dikatakan sempena majlis ‘open house(dibuat dalam bulan raya). Masa tu ‘fulus’ memang dah kureng (paham2la time raya). Tapi aku berusaha keluarkan duit walaupun masa tu aku dah beritahu hubby aku taknak buat majlis hari lahir Julia lagipun Julia bukannya pandai lagi mengenai sambutan sebegitu.

Kali nie pulak dia dok menanya buat ke tak majlisnya sebab katanya cucunya yg no.2 (anak akak ipar) tak buat bulan May jadi dia nak tumpang. Aku buat tak reti sebab aku dah bagi tau kat hubby aku nak wat kat umah aku sendiri (tak besar pun takper tapi hati tak sakit). Hari nie dah hari Khamis hubby masih mendiamkan diri. Huk tak hek pun tak. Mungkin dia pun dah takde mood nak buat sebab mak dia pun tak sihat. Lidya pulak batuknya belum jugak sembuh. Aku risau tengok Lidya batuk mengokol macam tu, takut kot dia kena asma nanti. (Keinginan nak meyambut besday di rumah parents aku tetap aku nak buat.)

Malam tadi adik sepupu aku datang ke rumah. Berborak sejam dua pehtu masa nak balik dia cakap mertua aku macam tak suka dia datang jer. Katanya masa nak salam orang tua tu tarik muka. Aahh..muka orang tak sihat kata aku pada dia (cover line). Aku tak heran pun sebabnya ini bukan kali pertama orang cakap macam tu kat aku. Adik2 aku, kawan2 aku rata2 yang datang kali pertama bila diajak ke rumah untuk sekali lagi for sure dorang akan bagi bermacam alasan. Dan akhirnya barulah dorang mengaku dorang tak sedap hati bila kedatangan dorang disambut muka 14 dek orang lain. Nak wat camner kan..dah bukan rumah aku kot rumah aku lain ar citernya.

Malam tadi jugak ayah mertua meminta bantuan hubby dan aku untuk menasihatkan anak dara bongsu dia. Ahh..tu lagi satu problem. Anak gadis yang berumur 24 tahun yang terlalu ingin kebebasan dan mahu ibubapa yang ‘sporting’ memahami kehendak dia. Adik ipar aku nie hampir setiap malam pulang ke rumah selepas waktu tengah malam (teringat masa aku solo dulu). Tapi dalam keadaan aku memang lain dari adik ipar aku tu, kemana aku pergi even blind date pun aku bagi tau bapak. Kadang tu bapak datang jemput aku kat Mid Valley pukul 11 lebih sebab aku dah seriau dengan blind date aku tu. Blind date aku lak sure lagi takut bila tengok bapak jemput dengan Wira putih sebab dorang ingat bapak aku polis…Hahahahahaha….

Aku malas nak masuk campur hal adik ipar aku tu. Tapi aku kesian pulak dengan ayah mertua aku tu. Masa dia cakap2 suara dia bergetar jer..tak taulah kot dia menahan marah atau sedih. Apa pendapat kengkawan? Should I or shouldn’t memberi nasihat or kata dua kat adik ipar aku tu?

Tiada ulasan :

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails