Rabu, 5 September 2007

Hari tu kan (2)

3/9/07- Sampai di Seremban dekat pukul 1. Rileks2 sekejab kat rumah sementara hubby pegi repair hon kereta dia. Dalam pukul 3 hubby ajak gi bank, nak bayar loan kereta katanya pegi makan kat McDonald. Sempat aku singgah ke opis adik sepupu untuk menghantar kari ikan bawal. Lepas tu pegi pulak amek cermin mata hubby kemudian barulah singgah McDonald. Masa tengah makan tu hubby tetiba cakap "seronok kan cuti macam nie?". "Sama2 bawak anak then awak pun dapat spend lebih masa dengan family awak". "Selalu saya ambik cuti awak keja, susah saya nak bawak bebudak nie jenjalan". Aku diam jer. Memang betul cakap dia tu. Selalunya memang aku malas nak ambik cuti, konon nak jimat cuti tahunan. Cuti tahunan aku pun banyak lagi. Lepas nie kalau dia suruh aku ambik cuti, aku ikutkan jerlah.

Lewat petang adik ipar call hubby telepon mintak izin nak bawak Julia pegi jenjalan katanya. Aku terus jer cakap "apa hal?!". Hubby lak jawab "alah..dah dia nak bawak anak buah dia tu, biarlah". Aku geram sebab aku tau sangat perangai adik ipar aku tu. Sampai jer kat rumah aku terus mandikan 2 beradik tu. Sengaja aku siapkan si Lidya dulu. Hati aku memang dah berat nak lepaskan si Julia pegi dengan makcik dia yang langsung tak matang tu. Dah siap jer tetiba MIL soh aku ikut, tak dapek do. Kejab jer kata adik ipar aku tu. Masa tu dah pukul 6. Setau aku lah kan kalau kejab tu maknanya sejam atau 2 jam jer kan? Lepas sejam setengah hubby dah risau dan mula tepon adik dia. Katanya dia di Giant Senawang nak amek duit kejab lagi dia balik. Hhmm..aku tak puas hati aku pulak call. Dekat 20kali aku call langsung dia tak jawab. Hati aku dah mula rasa macam2 risau, geram dan marah. Hubby cakap dia nak pegi cari sekitar Senawang. Pukul 8.30 aku call hubby, tanya jumpa ke tidak. Hubby pulak yang suruh aku call dia kalau2 adik dia balik dulu.

Dekat jam 10 barulah nampak kelibat kereta adik ipar aku tu. Cisss...hati aku dah mula membuak2 rasa marah. Belum sempat dia keluar dari kereta aku dah tanya dah "apsal call tak jawab?". "Handphone tinggal dalam kereta", selamba jer dia jawab. Lagilah aku panas hati, dengan mak ayah dia boleh ar dia tipu macam tu. Aku terus ar dengan suara tinggi "ko pegi mana, abang ko punya risau sampai cari ko kat luar tu, tau tak?" "apa masalah ko nie?". boleh lak dia jawab "takde apa". Lagilah aku berangin. "dah tu dah nampak akak call berpuluh kali, apsal taknak call balik?". "Ko kata ko nak gi amek duit kejab. Kejab dekat kul 10 baru balik".

Dia pun senyap, mata dah berair, pehtu dia call hubby dan bagi tau dia dah sampai kat umah. Hah..boleh lak dia call. Peh tu terus dia masuk bilik, tak keluar dah. Sempat lagi aku cakap "nak kata bangang, terpampang gambar amek diploma".

Tak lama lepas tu hubby pun balik, terus aku cakap "Sorilah yang, saya marah adik awak". And please no more next time, this is last ok. Hubby diam.

Itulah citer hari Isnin..yang menjahanamkan rasa mood gembira bercuti aku. Aku ingat dah abih dah..Hah..petang semalam buat aku lagi geram dengan adik ipar aku tu.

Masa on the way balik umah hubby tanya aku kalau-kalau makcik dia ada call handphone aku ke tak. Kebetulan pulak handphone aku tu baterinya dah kong. Hubby soh aku tepon kat umah jer nanti. Sampai di umah terus jer aku call makcik hubby tu (makteh). Mak teh terus jerlah cakap "mak teh mintak nombor handphone ko kat adik (ipar) ko tadi tapi dia cakap no. ko takde dalam handphone dia". Terus berapi telinga aku mendengarnya. Suka suki jer dia cakap takde eh. Sebelum nie yang aku dok call handphone dia puluh2 kali tu, takde. OO..dendam ek. Aku nak tengok sejauh mana dia nak wat camtu. Lantaklah. Tak boleh kena tegur langsung, semedang jer nak kena 'slowtalk'. Lepas nie kot jatuh longkang dan aku nampak sorilah aku nak tolong (sampai ker hati?). Nak kata umur belasan tapi dah 24tahun dah. Aku nak tengok sejauh mana dia nak dendam dengan aku. Tunggujerlah citernya.

Tiada ulasan :

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails