Rabu, 16 Januari 2008

Syukurilah

Hari nie barulah aku ada peluang nak bercerita. Sebenarnya semalam aku dah taip separuh dah tapi tetiba jadi 'blank'. Mungkin sebab beban kerja yang makin bertambah, maklumlah cuti perayaan bakal menjelang kan, kenalah buat semuanya sebelum cuti (macamlah lepas cuti dah tak boleh sambung kerja kan?).

Hari nie pulak perasaan aku bercampur baur. Biasalah orang perempuan. Moody la katakan. Ada masa sedih dan ada masa gembira. Aku gembira sebab aku dapat membantu orang lain walaupun tak seberapa. Aku sedih bila orang yang aku bantu tu langsung tak ucap perkataan 'terima kasih' kat aku. Mesti orang ingat aku nie berkira. Aku sebenarnya memang jenis tak kisah dan tak berkira especially bab membantu orang. Tak kisahlah bantuan dari segi moral ataupun kewangan.

Kalau kengkawan aku call mintak pandangan takpun semata2 nak dengar keluhan dorang memang aku tak kisah. Kemudian aku akan putuskan sama ada nak bagi nasihat atau just be a good listener. Ramai kengkawan aku tak kiralah apa bangsa tiap kali call aku memang keluarlah segala true colour dorang. Kalau biasanya punyalah sopan depan anak2 sure bila borak dengan aku, hilang segala sopan dorang. Peh tu selamba jer gelak mengilai ngilai. Nak pulak bila dorang citer pasal masalah keluarga ker atau pasal kewangan. Ada masa aku pun 'sengkek', selamba jerlah aku cakap aku nie sengkek. Peh tu sesama gelak untuk hilangkan rasa tension memasing.

Kalau orang hutang duit dengan aku, aku takkan mintak sebab pada aku kalau kita dah pandai meminjam nie kenalah pandai membayar balik. Tak perlulah nak tunggu orang yang memberi hutang nie memintak wang dia balik macamlah dia pulak yang berhutang. Yang paling buat aku sakit hati tu bila orang nak pinjam duit dengan aku tak reti langsung nak ucap perkataan 'terima kasih' tapi boleh pulak tanya berapa yang aku kasik pinjam. Kot ya pun malu sebab terpaksa meminjam duit kat orang lain, hah toksah ler meminjam. Memang orang tu aku bagi pinjam first and last ler jawabnya. (berlagak pulak aku nie, patutlah orang takut nak pinjam duit dengan aku kot..)

Kadang tu bila di pikir balik, silap aku jugak. Tak reti nak ikut peribahasa orang lama. "buat baik berpada pada, buat jahat jangan sekali". Nak wat camner kan, dah memang cepat nak kesian kat orang.

Okay aku nak chow ler sebelum aku merapu meraban. Esok kita sambung citer..adios...

p/s: tajuk lain dengan isi..kalau exam nie mang lingkup ler..hahahahaha

Tiada ulasan :

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails