Selasa, 24 Februari 2009

Masalah

Aku bukan sajer2 nak buat cerita nieh tapi ianya benar2 terjadi.  Bukan jugak tujuan nak 'buka pekund di dada'.  Cuma dengan harapan dapatlah sesiapa yang sudi berkongsi idea atau pendapat dengan permasalahan nieh.

Ada sorang budak perempuan nie baru jer cecah 14 tahun.  Makbapak budak nie dah tak tau nak buat apa dah.  Budak nie dah jadi 'liar'.  Ada masa dia langsung tak balik rumah.  Ada satu ketika ayah dia sampai dah naik sepak terajang n tumbuk bagai.  Dan ada satu ketika jugak budak nie mengeluarkan ayat kat mak dia spt 'mak, ko ameklah pisau n ko bunuh jerlah aku nie'.

Kenapa bapak dia sanggup naik kaki n tangan?  Kenapa budak tu pulak sanggup berkata2 macam tu?  Selama dia bersekolah menengah dah hampir 8 buah sekolah dia pindah.  Ayah dia naik malu nak jumpa pegawai pendidikan.  Budak pompuan nieh dah pun berhenti sekolah.  Dah tak nak join lagi kenduri kendara yang ayah dia pegi.  Alasan budak nie tak nak sekolah very simple, guru sekolah tah apa2.  Boleh diterima alasan macam tu ek? Kalau aku cakap macam tu dulu, i tell u sure makbapak aku 'bagi' aku cukup. Tapi bapak budak nie dia pun ok kan ajer.  Dah tak kuasa takpun sebab dah terbiasa ikut kata anak2.

Ada macam2 idea yang kuar dari pakcik2 n makcik dia (adik beradik bapak dia lah).  Ada yang soh dia dibotakkan so that dia malu nak kuar umah.  Ada jugak yang soh dia dihantar ke sekolah pemulihan akhlak tapi belum ada kes mcm mana nak hantar?

Ini bukan masanya nak salahkan makbapak budak tu.  Inilah masa nak carik jalan (of cos makbapaknyalah) macam mana nak 'jinak' budak tu.  Memula tu aku rasa marah sgt2 kat makbapak budak nie tapi lama2 aku jadi kesian lak.  Yelah kan budak pompuan tu tuh anak sulong dr 4 beradik.  Contoh kepada 3 adik2 dia.  Kalau dah jadi macam nie takut kesannnya kat adik2 dia lak nanti.  

So, apa yang harus dilakukan dek makbapak budak pompuan 'bertuah' nieh?

Tiada ulasan :

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails