Selasa, 26 Mei 2009

owh..kakak

Kakak or Julia Adriana anak aku yang sulung akan berusia 5 tahun pada 2 November ini.  Sebagai anak sulung of kenalah dia aku didik macam mana aku dididik dek makbapak aku.  Jadi kakak kena banyak beralah, kena bertanggung jawab jaga adik, kena rajin2 tolong maknya.

Ada perkara yang berlaku baru2 nie buat aku merenung jauh..betul2 jauh.  Memang mencabar sungguh jadi mak nie.  ahh..aku dah mula rasa macam mak aku dolu2 menjaga dan mendidik seorang aku.  Ada masa gurau..ada masa garang dan sepanjang masa asik pot pet pot pet.  huhuhu..

Petang Ahad tu aku benarkan kakak pegi umah jiran selang satu rumah untuk bermain2.  Aku pesan mesti balik on time (macamlah dia pandai tengok masa kan).  Maknanya bila aku panggil balik tu mestilah balik..tak boleh nak dolak dalik lagi.

So, aku perasan la ada handphone mainan terselit kat pinggang kakak masa nak dia nak mandi tu.  Aku takdelah syak apa2..melainkan aku ingat kot dia main tembak2 dengan kengkawan dia tu.  Tapi syak aku jadi lain..bila malam masa aku nak beli stok susu dorang..kakak sembunyikan gula2 dalam baju.  Tupun aku tak nampak yang nampak hubby dan dari jauh aku dengar suara hubby sound kakak.  (aku tak pernah suara hubby kuat macam tu terutamanya di tempat awam tau).  Sampaikan budak kat kaunter pun pandang gak ar kat hubby dan kakak.  Masa kakak datang kat aku, aku pun tanya kakak..apa dalam baju yang dia sorokkan sangat tu.  Dia tunjuk aku gula2 N@no.  Kata kakak dia ambil sebab takut aku atau hubby tak nak beli untuk dia.

Nasib baik aku belum keluar kedai.  Jadiknya aku boleh ar lagi bayar sekali gus.  Tetiba lak aku tingat..so, petang yang aku nampak handphone mainan yang terselit kat pinggang tu tah tah...ahhh..tak dapat nak aku bayangkan betapa malunya aku.  Sakit tul hati aku dibuatnya.  Ok..aku boleh ar cool lagi neih..diam jer.  Berapa lama pun ko leh diam..tul tak?  Aku kena ajar gak kakak nie.  Aku kena buat sesuatu..aku dah pun terangkan kat dia perbuatan dia tu tak betul..tu namanya mencuri.  Mencuri tu perbuatan tak baik.  Aku tak ajar dia mencuri pun.

hah..ko nielah dia nya bila anak2 dah terbiasa apa ndak dapat jer.  Tak kasik dia boleh selamba jer dok ambik senyap2.  Dah macam citer 'Anakku Sazali' jadinya.  Aku belum dapat berpeluang nak suruh kakak pulangkan handphone mainan tu ke rumah jiran tu.  Aku pun taknak ar kacau ke rumah orang memalam buta semata2 nak pulangkan handphone mainan tuh.  Aku tak dapat nak pegi siang sebab sebelah siang balik kerja aku kat umah MIL.  Dah lepas makan malam barulah kami balik rumah.

Sedih sungguh bila mengenangkan perbuatan kakak yang aku langsung tak sangka dia boleh buat.  Ada tak cara2 nak didik kakak supaya dia tak ulang perbuatan dia nieh?  Mungkin aku tak cukup garang kot, sebab tu kakak berani buat perangai macam tu..huhuhuhu

Tiada ulasan :

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails