Selasa, 10 November 2009

lagi pasal petua..

Tak abih2 aku pasal petua..eh jab..lum sampai seminggu pun tinggal blog. Tapi jari jemari ku yang mulus [mulus??] gatal lak nak menaip. apa citer hujung minggu hari tu? cehret..aku dok umah jer, hubby dok layan bola sepak then pehtu aku dok layan fb, men game..hehhehee

Okay, straight to the point..

kali nie aku nak bagi petua untuk orang yang mengandung pulak tapi ko terselit untuk yang bukan mengandung tu ampunkan lah yer.

1) masa mengandung tu dari awal orang tua2 kata elok diamalkan makan kelopak mawar/ros merah tu. sok anak yang bakal dilahirkan kulit berseri..ecewaahh..tak salah korang mencuba..

2) aku ikut petua lain..that is aku makan eh bukan aku minum air lobak merah dengan susu..mang confirm anak ko kuar puteh lepak..[eleh..kalo dah mang ditakdirkan kuar putih ko minum kopi pun tetap gak putih yer]

3) lagi satu ialah minum air kacang soya..yang nie pun untuk kulit anak yang cantik tapi baby kalo kuarpun mang halus jer kulitnya kan..kot tak takkan kuar iklan kulit halus bagai bayi..tapi elok gak diamalkan sebab orang mengandung nie memang amat2 perlukan zat2 tambahan untuk bayi dan untuk diri sendiri yer..

eh..eh..aku bagi nie petua ker tips kesihatan lak nie? ahh..tak kisahlah janji benda baik untuk bakal2 ibu kira ok gak per..ok sambung lagi ..

4) hah nie satu lagi..doktor haiwan [jumpa masa hubby dok hari2 beli kat Rahang susu kat verinar] pesan kat aku masa aku peknan si Lidya..dia cakap wife dia minum susu segar anak kuar jer dah ada gigi..kekagungan aku weeihh..tapi aku tak ikut..but tell u sebenarnya ianya amatlah elok diikut sbb masa kita peknan mang kita perlukan kalsium..

5) bagi yang beragama Islam..amat2 digalakkan untuk mengaji..korang kan time tengah peknan..suci beb..kot korang tak dpt nak mengaji, beli jer kaset or cd dgr dlm keta time blk keja or ms nak titon kat umah tu hah..at least kita pun dpt gak mempertajamkan bacaan kita..

6) ms dah dekat2 nak bersalin [kira2 lagi 2 or 1 minggu due date] time mandi tu minum air dari hujung rambut supaya senang nak bersalin..[nie aku tak ikut sbb tu kot aku lambat bersalin].

7) agak2 rasa sakit nak bersalin tu..seeloknya minum telur dengan madu untuk tenaga korang time nak 'push' tu nanti..takper walaupun korang diberi ubat untuk berak..eh aloh..buang air besar..sekurang2nya ada gaklah benda dah masuk perut drp langsung takde benda dalam perut korang tu..

ada sesapa nak tambah lagi tak..? ada lagi tambah kat ruang komen yer..boleh share sama..manalah tau kan kot aku 'ter' lagi..kahkahkakah...

Nilah jer dulu yer petua adik2..ahkak kot ada idea or ada sesapa bagi kata ahkak..ahkak letak yer..

Tiada ulasan :

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails