Khamis, 6 Mei 2010

Petua cerahkan muka..

hooo..bila dah terasa diri agak2 nak kedut seribu tu kan..mulalah jari jemari yang pun sama nampak kematu [baru nak sedar diri tua ker?<-soklan mang carik pelempang jer kalo dr mulut adik2 aku kakakakaka].

Aku sajer2 ar kan, maklumlah kan muka dah kusam2.  Pehtu konon2 nak ar carik benda2 dari alam semulajadi jer.  Takmo ada bahan kimia.  Dah tua2 nie [lagi rasa macam tak caya jer aku dah tua..kakakaka<-kang ada lak kata aku tak sedor diri.  Tak yah der nak tanya2 kat mak andam2 o mak bidan.  Ko tekan jer kat dalam google tu hah..sederet ler maklumat yang kuar. 

Dulu2 tu aku rajin gak tolong mak buat bedak sejuk.  Tak naper la nie jadik maleh[malas] jer.  Tapi rasa2nya nak buat la balik.  Ajak kakak join sama tapi tulah kan anak sulung bertuah aku tu baru jer nak masuk umur 6yrs tahun nie.  Kena r tunggu lagi 7-8 tahun sok baru ar best buat benda2 cenggini.  Ewahh..berangan la pulak.

Yang aku jumpa ada yang senang dan mudah jer ko.  hmm..tulah antara sebab naper aku dah jarang2 nak update blog..sibuk dok jengok blog orang n dok google carik petua2 nieh.  [alasan baik punya..huhuhu].

Yang paling mudahnya kan jus lemon [tapi leh gak pakai jus limau] dicampur dengan kunyit [tak pasti kunyit serbok or kunyit hidup] asalkan kunyit tu kira ok r kan.  See..sangat senang kan?  Tu yang buat aku excited jer nak carik n korek2 maklumat len.  [tak dapat google tengok youtube pun ado].  Lagi yang aku jumpa ialah kacang badam yang direndam semalaman pehtu sapu kat muka, biarkan 15min, cuci dengan air. Memula buat 2kali seminggu lepas tu seminggu sekali.  Waaahh..jimat tu beb..takde bahan kimia semua bahan semulajadi jer.

Dulu2 masa aku sekolah ada r member2 cakap kalo nak bagi hilang parut jerawat letak serbuk kulit kayu manis.  pergggh..pedih ya amat ko.  Peh tu aku tak cuba dah..mak aku belikan 'clearasil' jer..hahahaha  Aku penah gak try ubat gigi sapu kat bibir..konon2 nak bagi bibir merah merekah.  Sekali tu hah ko bengkak sebab aku gi letak semalaman. hahahah..lawak2 sib baik buat time nak coti kot tak, malu weih. hahahaha

hah..paling yang aku takleh tahan tu kan..aku ternampak kat dalam youtube nama dia Michelle Phan, orang Vietnam dia pakai air beras jadikan toner.  Waahh..patutlah orang Vietnam kulit mula cantik molek upanya dok pakai air beras sapu kat muka.

Apa macam? Mau try tak? aku tak jamin kalo tak jadi kat muka korang tau.  aku pun baru jer nak mencuba2.  Sape2 yang nak buat..sila2...heheheeh.

Tiada ulasan :

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails