Rabu, 16 Jun 2010

Subsidi kerajaan

Sorry geng..hari nie aku tak nak letak gambar.  Hari nie aku pilih untuk meluahkan rasa ketidakpuasan hati terhadap apa yang berlaku sekarang.

Ini adalah luahan dari seorang rakyat biasa yang pegi keja takde iringan polis ketika jalan sesak.  Yang tolnya tetap dibayar, yang minyak jugak harus dibayar.  Aku nak luahkan rasa bengang dan sakit hati aku nie sebab aku rasa aku perlu berkongsi rasa ini bukan hanya dengan hubby yang kucinta.

Korang sure ada tengok ada dengar pasal sorang menteri yang menyebut pasal subsidi kerajaan jika diteruskan, akan bangkraplah seperti Greece tu.  Menteri nie yang pegi kejanya ada iringan polis bila jalan sesak, yang bila naik kapal terbang 'class business' ditanggung dek kerajaan.  Yang minyak petrolnya dibayar jugak dek kerajaan tu tak termasuk pemandu dan bodyguard lagi tu.

Pehtu ada lagi sorang menteri yang anak dia sorang artis, dok umum semua barangan kawalan (gula, tepung, minyak masak)kena ada lesen.  Tak pasal2 peniaga dah ugut taknak jual barang2 kawanlan sebabkan lesen nie.

Pehtu masa PM kita yang semakin memutih rambutnya [aku rasa hubby pun camtu lagi 5 tahun..ntah2 kurang dari 5 tahun..hehehehe].  Sebelum dia dok canang pasal RMK10(rancangan malaysia ke-10) dia dah canang dah MEB(model ekonomi baru).  Katanya dalam MEB nie ada ar disebut pasal nak penaikan taraf gaji rakyat. [aku dah excited dah nie weihh].  Pehtu dia masa dia dok bagi ucapan RM10 tu aku dah macam blur ar pulak.  Ko nak naikkan taraf gaji rakyat tapi slow2 ko nak tarik subsidi.  What the ***??!!  Kalau dah macam tu baik ko toksah cakap nak naik taraf rakyat.

Dalam pada tu ko dok canang nak buat MRT cecah billion RM.  Ko tarik subsidi, ko naik gaji tapi ko boleh lak peruntukkan billion RM untuk buat landasan.  Nie apa punya style cakap daaaa.  Mentang2 ramai rakyat ko yang gaji sederhana ko ingat otak dorang pun saiz sedang2 gak ker???!!

Pehtu ada pulak yang bingai punya menteri cadangkan buat plet kereta ada cip.  halooo..pada ko cadangkan cenggitu baik ko lengkapkan kereta polis dengan kamera dowh.  sok sok takdelah kes tersalah tembak ke apa ker.  Takpun cer ko lengkapkan CCTV kat semua traffic light.

Aku ada banyak lagi nak marah nie tapi aku rasa macam tak cukup jer.  Kot yer nak penuhi hasrat "pencapaian didahulukan, rakyat diutamakan" buat kaji selidik betul2 ar beb.  Apa ko takde ker pegawai2 yang bijak pandai??!!  Benda macam nie pun ko tak reti nak pikir??camtu baik ko jangan sebut semua motto yang baik2 tu.

Takperlah sok time undi sok aku akan pilih antara dok umah takpun...lu sendiri mau ingatla beb!

ok dah tu jer luahan hati den yang paneh nie hah..

Tiada ulasan :

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails