Khamis, 22 Julai 2010

ejek-mengejek

Sekarang nie 2 orang anak dara aku si no.2(Lidya) n si kecik (Dania) suka sangat2 jelir lidah.  Asal kena tegur, asal gaduh sesama mesti jelir lidah.  Sangat2 tak suka tau.  Mungkin pengaruh TV yang dorang tengok hari2 takpun ada tok guru yang mengajar.  Kakak pun penah gak buat tapi aku penah tegur dan marah perbuatan dia tu.  Korang aku nak bagitau nieh..kalo perbuatan anak2 tu tak baik tengah dibuat jangan la digelak yer..nanti anak2 dok ingat perangai tak baik tu adalah tak salah.

Ok, aku nak citer ada ar sekali tu aku marah Lidya buat something yang tak elok [tak hingat], boleh dia tetiba 'uweekk' jelir lidah kat aku.  Dah lah ko buat perangai tak elok, ditegur dek mak ko ko ejek dia yer.  "pap"..aku tampar mulur dia.  Takdelah kuat sangat pun..kot kuat mau berdarah kot.  Kira2 aku tampar tu sebab dia dekat sangat dengan aku, cepat jerlah tangan nie nak naiknya pun.

Haruslah dia melalak kan?  Dalam dok melalak tu dia sungkup kepala riba aku, sambil men-yound aku
"mak nie suka-suka jer tampar Lidya tau".  Perghh...ayat budak nak masuk 4tahun, very2 the jer tau.  Aku jawablah "dahtu saper soh ko jelir lidah camtu?".  "kan mak dah kata sebelum nie jangan, ko buat gak, mang ar kena".  Lidya pun senyap..nangih pun sekejab dah tau la tu salah dia.





owhh..ini bukan kena pukul dengan aku tapi masa nie dia bergaduh dengan sepupu dia si Amal..berebut mainan punya pasal

mak, janganlah amek gambar Lidya..kata dia dalam tangisan..








Dania pun macam tu gak dijelirnya lidah kat uwan dia.  Mang dah naik dah tangan tapi sebab atok n uwan dia ada semalam bagi warning siap cakap kuat2 tu "nyaris ko nak kena lempang, mak tak ajar ko jelir2 lidah nie der.  Sekali lagi ko buat, siap".

Ada orang cakap jangan guna kekerasan kat anak2.  hmmm..try my best already tapi sometimes kena gak tegas.  Aku takdelah sampai nak sepak terajang.  hah tu melampau tahap gabanz ar tuh.  Aku masih waras lagi, masih terbayang menahan sakit melahirkan dorang.  Aku mang sangat tak suka naik tangan kat anak2.  Kalo dah diberitahu jangan buat, tapi dibuat gak.  Mang kenalah kan.  Denda tak bagi tengok tv kadang2 jalan tapi selalunya tak jalan woo..kekekeekke

So, korang camner eh? penah naik tangan tak?  ker korang lagi garang? hehehehee..

6 ulasan :

  1. owh, saya memang garang dengan anak2 sendiri. dengan anak2 orang akulah angel..wakakaka

    aku pun tak suka naik tangan. bengkak kang jari aku. selalu cam tu. padahal aku lepuk sikit je. tapi kata orang, tangan mak ni bisa. bisa ke jantung pedihnya bila kena pukul...huihuihui (tapi tu pun anak dok buat nakal, macam mintak2 je kena penampar..gaggaga)

    aku kalau marah, habis laa nama penuh budak tu aku sebut. siap ngan bin/binti sekali...kihkih

    pastu laki aku sound, "apahal nama saya masuk sekali?"....

    ehhh...ikut perangai sapa kannnnnn....

    BalasPadam
  2. yerlah lilb, bukan kita suka nak pukul anak2 tp kdg2 amarah sampai, mang cepat jer tangan ..

    p/s: thx for dropping by leave a comment..i dah follow u..hehehe

    BalasPadam
  3. rasenyer tak ada parents yg suka angkat tngan kat anak tp mcm ila yg housewife sepenuh masa ni,kesabaran amatlah tipis bila dia 24 jam ngan kita..kdg2 terlepas gak,pas tu time dia tidur mesti rasa menyesal plak...huhuhu

    BalasPadam
  4. idahani...betul tu...akak setuju sesangat...anak2 kalau buat benda yang salah...jgn ketawa bila menegur...nanti dibuatnya lagik...

    Akak ni tangan memang pantas...kalau silap...kena cubit...kadang lebam2 peha si kecik tu kena...

    Satu lagi anak2 kalau kurang ajar...memang kepantangan akak...mau cepat aje tangan ni capai rotan...sebab tak mau nanti orang kata anak kita tak diajar dengan betul...

    BalasPadam
  5. ila, mang pun takde parents sesuka ati nak berangin then pukul anak2..kot ada pun, boleh dibilang dengan jari..

    kak anie, yerlah sok2 anak2 tu bila buat pangai kat mana2 pun orang akan kata makpak tak ajar ar tu...tak ke geram..makpak mana suka anak2 yg buat pangai..

    BalasPadam
  6. Hello Idahani, children can be naughty, as well they are very smart, if can get away with whatever, they will...thus parents have to know when and how to discipline them, as well have a good talk with them, explain to them, the whys and whatnots they shouldn't do.

    Tapa la Idahani, kids grow up fast...ha ha.
    Have a nice day, Lee.

    BalasPadam

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails