Selasa, 3 Ogos 2010

Mee Goreng(for beginners)

Sowi ler gang takde gambor yer.  Aku pun bukan terer masaknya pun.  Untuk lepaih tekak sendiri boleh ar kot sedap kat tekak orang tu aku tak taulah.  Resipi atas permintaan seorang kawan yang macam aku gak terhegeh2 nak belajar masak. heheheeheh

Perlu diingat juga resipi nie bila bahan2 kat umah sangatlah terhad yer [style laki ko malas nak gi kedai belikan bahan tapi makan nak sedap...kuikuikui].

Siap siaga semua yer..

Bahan2:-
1 bungkus mee kuning
1 biji telur [nak letak 2 biji pun boleh]
Cili boh [senang tak yah mesin cili kering]
bawang kecik, bawang putih [ditumbuk/mesin lagi cepat]
kot nak letak bawang besar pun boleh gak
taugeh, daun kucai[letak sawi pun boleh] kot takde pun takper
sos tiram, sos cili, sos tomato
kicap pekat[kicap biasa tu pun boleh gak]

Cara2nya:
-Tumis bawang kecik n bawang putih [kadang2 aku tumbuk dengan sedikit ikan bilis untuk menambah rasa]
- dah naik bau masukkan cili boh, sos tiram, sos cili n sos tomato serta kicap
- masukkan lak mee serta sayuran..
- last skali masukkan telur [takpun buat telur mata kerbau pun ok gak beb]

p/s: aku tak campak garam sebab nanti mee gorang jadik lagi masin..tak yah lelama sangat pun nanti terlalu kering..

senang jer untuk sarapan pagi atau minum petang..

p/s: tak sedap ker sedap ke aku tak leh nak jamin tau..risikonya korang tanggungglah sendiri yer..

4 ulasan :

  1. kak ida saya tag akak tau ..jengok kat blog saya yer....contest ga teddy bear..

    BalasPadam
  2. kena tag? peghh..dah berabad x kena tag nieh..elok gak time2 tgh ketandusan ide nak updet blog..hehehehe

    BalasPadam
  3. Ida...kalau ada gambar lebih mengiurkan...hehehehe

    BalasPadam
  4. kak anie..gambar ada tp blur r..maklumlah pakai camera phone..kamera dah rosak..huhuhuhu

    BalasPadam

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails