Rabu, 11 Ogos 2010

Sahur hari pertama..

Amacam sahur..ada yang terlajak?  Ada yang lupa masak nasi?  Ada yang dok makan roti?  Hubby awal2 dah soh aku masak nasi, takut tak sempat katanya.  Eleh masak nasi mana der lama kan?  Nak2 masak atas dapur gas, tak sampai 10minit dah masak dah nasik tu.  Tapi jangan lupa ar kecikkan api time kering then jangan lupa lak nak matikan api gas tu bila nasik dah masak..hangit kalu..ptong stim jer weih..

Aku sempat la sahur [cewaah eksen..baru hari pertama sok masuk hari kedua dan seterusnya tak taulah camner].  Aku sempat goreng ayam dan panaskan gulai yang ditapau dari umah MIL. hehehehe..  Tolong masak takde tapi selamba jer aku menapau..heeheehehe

hah...sebelum terlupa, nie aku nak bagi tau masa aku abih makan tu, memula aku minum segelas air.  Lepas tu pulak aku minum air yang dicampur madu lebah segelas jugak.  Maklumlah bulan posa nie kita waktu siang kita perlukan gula sebagai tenaga.  Bila badan cukup kandungan gula, takdelah nak berangin jer.  Betul tak?  Lepaih nie aku nak carik kurma lak..dulu2 kan Nabi Muhammad SAW rajin makan kurma.  Maklumlah kurma kan ada kandungan gula semulajadi jugak.  So, perut tu takdelah rasa lapar sangat.  Lagi satu, kalo boleh janganlah makan yang pedas masa sahur tu.  Bila kita makan yang pedas2 bila siang kita pasti rasa pedih ulu hati sebab makanan pedas kan ada gas.  [ewaahh..tetiba feeling pakar pemakanan lak..kakakaka].

By the way, semalam aku tak dapat nak tunjuk kat korang the picture of my anak sedara...

hah..inilah dia Fatnun my anak sedara yang comei sebijik macam mak sedara dia nie..[ndak gak angkat tu..kakakaka].  Tak larat wo nak dukung lelama..very the padat badan dia.  aisshh...boleh lak tetiba alih topik sahur ke topik tunjuk gambar anak buah..ampun..orang posa pikiran dia mang tah apa2 ar..kakaka [giat dok carik alasan nak cover line woo..kekekeke]

hmm..dah terbayang2 dah bazar ramadhan dengan pelbagai jenis makanan..eh jab..bukan puasa melatih kita untuk mengenang mereka yang kelaparan ker?  puasa juga bukan menguji kesabaran ker?  tettt..kalo dah nafsu tu kan..adeeehh very2 the gitu..ampppuunnn lagiiikk...

2 ulasan :

  1. ida...akak bulan pose tak suka pi pasar ramadhan...sebab akak rambang mata...nanti semua akak nak beli...hehehe...last2 membazir...sebab akak selalunya minum air je dah bergelen2...

    BalasPadam
  2. samalah kita kak anie, asal pegi pasar ramadhan kang sure nak itu nak ini..maklumla perut tgh lapar kan..smp masa mkn pun tidak..membazir jer..lps nie nak control, beli kuih jer..tp tulah mcm tak caya jer boleh control..hehehehe

    BalasPadam

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails