Isnin, 11 April 2011

Dania

Dania ku sayang..anak wa yang keluarnya paling berat tapi kini dia yang paling halus malus.  Perangainya?  Adessshh...nak kena citer ker?  Takper lah sebagai kenangan aku bila dia dah besar sok. 

Dia kecik tapi suara dia paling kuat, kalo menjerit..pedih telinga dibuatnya.  Garang dah pasti, kakak dia no.2 si Lidya selalu jadi mangsa kena tarik rambut.  Apa kes ko baru besar tu dah pandai main tarik2 rambut?  Mang makan tangan mak ko ler jawabnya.  Bila kena marah selalu jer gelak2 konon nanti mak dia tak jadi marah dia.  Paling berani woo..gi dapur selamba jer sorang2 dia, sesekali jer ajak orang teman.  Pantang dipuji comel..mula ar buat muka ngengada dia [orang tua kena puji pun kembang setaman..kekekekeke].

Setiap pagi sebelum aku gi keja..mintak upah, kang dah balik keja terus terkam nak upah dari aku gak.  Tak bagi kang terjerit2 "mak nak tetek!"  Adooi..malu seih..nak taknak kena gak aku bersila bagi dia upah.  Umur dah baper nie dok upah lagi.  Dah 2thn lebih sok hujung bln 8 nie dia 3 tahun.  Yer..aku tengah berura2 nak berhentikan dia pun.  "Bagi jer dia adik lagi sorang, bentilah dia", kata adik2 aku yang sangat laser.  Ewaah..selamba jer dorang, ingat tambah sorang lagi boleh settle problem kah?  Nanti yang lagi sorang lak problem nak benti.  Koser..aku dah setkan pun bila dia nak stop-kan dia dari susu gantung nie..hehehehe

Cakap dia sedikit pelat [sikit ke banyak?].  Ada masa aku paham apa yang dia cakap tapi kebanyakan masa susah gak nak paham apa dia cakap..kakakaka ...  Sebagai contoh, karipap disebutnya 'apap'..kadang2 marah betul dia kat aku sebab tak paham apa dia cakap kat aku.  Aku sesekali tanya nama siapa?  "nania" jawab dia..dah bunyik macam filem "narnia" jer kan?  Tanya nama ayah kang dia jawab "ayah" gak, tak macam kakak2 dia jawab "api".  kakakakaka..

sajer wat muka berkerut...konon2 dia serius ar tu..
Dania nie ikut muka ayah dia abih..betul2 photostate, kecuali tang hidung..kakakaaka hidung dia ikut aku yang tak berapa nak mancung nie [ke langsung tak mancung..hahahahaha].  Tak susah pun nak suruh dia mintak tolong, kira tahan rajin dia nie baik skit dari Lidya.  Pantang dengar aku cedok beras, berlari dia ke dapur, "mak nak long[tolong]" katanya.  Aku pun bagilah chance dia nak tolong, tak bagi kang kot dah besar mintak tolong dia ungkit masa kecik2 tak bagi.  Layankan jer.  Kadang2 nampak aku basuh pinggan pun dia sama nak basuh, aku soh jer dia tolong tangkupkan cawan2 plastik takpun pinggan plastik.  Dari dia umur setahun sampailah sekarang nie, suka tul munggah keluar bekas2 dari rak pinggan.  Aku biarkan jer, kang ada ar tukang kemas [ayah dia r saper lagik..kakakaka].

Dah tu jer nak share pasal Dania..lepas nie aku dah takde idea dah..ada sesapa nak share idea tak?

2 ulasan :

  1. sama lah macam faiz,suka memungah barang kat rak pinggan

    BalasPadam
  2. Ila, sesama ar kita doa bila dorang besar sok rajin nolong..aminn..

    BalasPadam

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails