Rabu, 5 Oktober 2005

Bila Ramadhan Menjelma

Hari nie dah 1st day Ramadhan ek? Cepat tul masa berlalu kan? Kejab lagi kang dah berbuka. Masa nielah ramai orang amek kesempatan berniaga. Maklumla nak carik duit raya..tul tak? hehehheehehe..

Masa nielah orang yang balik dari kerja bergegas ke bazaar ramadhan. Meriah betul bazaar ramadhan kan? Masa nie kalau nak carik segala jenis kuih pun ada. Yang aku suka otak2, bihun sup utara dan murtabak. Hubby lak masa nie dia akan suruh mak dia buat air asam sebab dia suka beli ikan bakar. Masa nie jugak aku tengok kawasan rumah aku tu kurang bau asap rokok. Harapnya hubby dapatlah berhenti hendaknya. Teringat tahun lepas hubby beria2 mencarik bubur lambuk untuk aku, maklumlah masa tu aku sarat mengandungkan Julia. Nasib baik aku tak mintak bubur lambuk kat Kg Baru tu, jenuhlah dia nak travel ke KL beratur semata2 nak dapatkan bubur lambuk yang aku mintak sesangat tu.

Masa bulan puasa terutamanya bila seminggu nak raya..masa nielah kejadian kemalangan di jalanraya menjadi2. Risau dan ngeri aku bila memikirkannya. Masa nie jugaklah bas-bas ekspress sudah mula menjual tiket sempena Syawal nanti. Tak lupa jugak yang balik kampung dengan keretapi. Seronok ker kali nie balik kampung? Yang berkenderaan sendiri tu aku cadangkan balik kampung dengan pengangkutan awam. Taklah mahal sesangat. Betul tak? Yerlah dengan minyak petrol dan tol tu dah boleh dibuat duit raya untuk bebudak. Ntah2 ada yang tak balik kampung tak sebab bajet dah lari. Hah tu dia..biar betik..

Anyway, aku tetap bersyukur kerana masih boleh memikirkan apa yang nak dimakan bila berbuka puasa nanti. Yalah..dibandingkan dengan negara2 yang sedang bergolak dengan bermacam2 ancaman. Tapi puasa tu puasa jugak jangan lupa bayar zakat fitrah tau. Jangan nak mengada2 nak buat 'last minute'. Buat sekarang lebih baik daripada kemudian kot kang terlupa lak. Ehh..aku tak yah bayar ler. Hubby kena bayarkan aku zakat..hehehehe untung jadi pompuan ek. Sebelum kahwin bapak bayarkan, dah kahwin suami lak yang bayarkan.

Okay, aku pun nak chow nie. Pada yang tinggal or kerja di Kedah, Johor dan Melaka, aku ucapkan Selamat Bercuti hari nie. Seronok ek..leh bangun lambat pada 1st Ramadhan nie.

Tiada ulasan :

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails