Jumaat, 28 Oktober 2005

Kalau belum jodoh

Hari nieh aku tak nak citer pasal raya. Asik2 citer pasal raya, bosan ler. (Tak bosan pun..citer pasal raya mana leh bosan).

Kenapa tetiba aku terpanggil nak citer pasal jodoh nie? Dua tiga hari lepaih aku ada beborak dgn sorang adik nie. Umur dia dah 24thn (sori ek tak leh nak bagi tau nama dia takut nanti dia marah kat aku). Dia masih solo. Katanya dia bosan orang selalu tanya bila lagi? Aku bagi tau dia dulu aku pun camtu gak. Biasalah mulut orang nie, ada jerlah persoalan diorang.

Aku siap ajar dia lenkali jawab jer zaman sekarang nie nak carik jantan lagi senang dari carik lelaki(maaf yer kaum lelaki, jgn amek ati tau). Apsal suka ati aku nak kata camtu.. Sebab inilah kenyataannya. Memang ar kita tak leh nak terlalu memilih, tapi kita kan dah diberi hak untuk memilih jadi tak salah rasanya kalau kita gunakan hak tu. Ya..aku tau aku nie berbinti kan bapak aku tak lupa juga aku dah ada suami yg datang dari kaum lelaki gak. Ya aku tau orang pompuan pun ada yang berperangai yang tak elok.

Aku dulu pernah sampai ke satu tahap mak aku panggil aku anak dara tiang para. Aku cakap kat mak yang aku ada sebab aku sendiri kenapa aku belum nak berumahtangga. Mak aku dulu selalu bising pasal kahwin bila umur aku dah cecah 24..sampaikan aku cakap kat mak, mak dah suka ker Angah dok umah nie? Sejak pada tu mak tak pernah lagi tanya soklan pasal kahwin dah. (time aku kahwin dia gaklah yang menangis sedu sedan..hehehehe)

Jadi, pada sesiapa (org pompuan) kalau ada mulut2 yang sibuk tanya soklan BILA LAGI? Korang ada 2 pilihan iaitu sama ada dok diam dan tersengih ataupun korang menjawab dengan jawapan yang aku taip kat ataih tu.

Takpun korang jawab jer 'kalau ikan senang ler carik kat pasar, pasangan hidup mana ada kat pasar tu' (harus lepaih tu korang kena penampar dek orang tua korang..serius gila babai)

Tapi yang sebenar2nya orang yang menyibuk tanya nie bukannya tak tau ajal, maut dan jodoh di tangan yang Maha Esa, sajer jer diorang dok tanya. Tak pulak aku ketahui apa tujuan sebenar diorang..kot nak carik kan calon ker, kot nak buat calon ker..aku pun kurang pasti.

Oklah yer..cukup citer nie dulu..bai bai..

Tiada ulasan :

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails