Rabu, 18 Mac 2009

Sijil II

Bila dah dapat tawaran masuk ITM tu aku dah tak heran ar pasal keja aku kat bank.  Punyalah terlalu seronok sampai aku lupa pasal perbelanjaan untuk ke sana macam mana.  Pendaftarannya tu semua nak pakai duit.  Tapi Alhamdulillah..semuanya settled dek bapak.  Aku pergi ke sana ditemani oleh ramai ahli keluarga.  Tak aku sangka rupa2nya bapak ada adik sepupu yang dok kat Perlis.

Masa aku masih lagi kerja kat bank tuh..ramai ler ahkak2 dan ahbang2 yang sama tempat kerja dgn aku kata course yang aku amek tu paling susah.  Aku mang tak terpikir langsung hal yang susah..almaklumlah sebab terlebih gumbira dpt tawaran belajar ke IPT ar katakan.  Aku tolak tepi semua pandangan negatif dorang.  Pada yang penting aku dapat ke sana untuk belajar sebaiknya.

Bersusah payah makbapak dan ahli keluarga yang lain mengiringi pemergian aku ke Itm tau.  Maklumlah kami nie bukan golongan orang yang senang lenang.  Kiranya aku adalah perintis dan contoh kepada adik2 sedara terutamanya adik2 aku sendiri untuk belajar setinggi yang mungkin.  alahaaii...ayat skema sungguh...

I tell u eh...i sekolah menengah kat sekolah kebangsaan.  Tetiba belajar DIA (diploma in accoutancy) all are in English except for Pendidikan Islam.  Oh ya, aku cuma join Kesatria time freshies jerk ek lepas tu aku terus masuk sukan.  Tak koser aku nak gilap kasut mc'donald tu tiap kali ada pebarisan.  Tapi tulah aku mang ler terkezut ko..kena belajar from scratch in English.  Dah ler aku tak amek subjek Add Math..ahhh mang tension aku dibuatnya. Nak kata aku nieh lemah tu takdelah tapi all terms ko dah paham dlm BM tetiba kena belajar BI mang harusler ko tension.  Tul tak?  Tak betul...

Adik2 (khas yang ada working parents)...ingat yer...apa la sangat yang korang nak tension pasal belajar nieh?  Bukannya korang kena pk susah nak korek kat mana duit untuk belajar.  Korang nak beli buku pelajaran korang cakap jerk kat parents korang...jam2 tu gak parents korang beli kan, betul tak?  Yes..of course ar parents korang mengeluh tapi takdela diorang nak lepas tangan soh korang benti belajar kan?  Korang just ingat dalam pala otak..that is..your main job is to belajar as hard n smart as possible so that korang boleh balas balik jasa makbapak korang bila korang dah kerja.  eleehh..silap2 korang keja sesenpun korang tak hulur kat makbapak korang tau.

ok back to my main story..cut to short jerlah ek..maleh aku nak citer panjang lebar..aku cuma belajar sekerat jalan. That is tak sempat pun amek diploma.  mak bising..bapak plak frust dengan keputusan aku.  Kenapa aku belajar sekerat jalan?  Kenapa aku just tak tukar course kepada course yang lebih mudah?  Well..aku belajar sekerat jalan jer sebab CGPA aku tersangat rendah.  Aku belajar atas tanggungan sendiri no scholarship.  The main is aku not really study..aku main2.  Aku pikir lebih baik aku bekerja jerk.  Sebab setiap kali mak hantar duit mak selalu cakap tentang keadaan kewangan keluarga..aku rasa aku nie beban berat kat mak n bapak.

Mak cakap aku malas belajar sebab masa tu aku dok hangat bercinta.  Ohh..tidak..bukan sebab cinta aku jadik malas belajar pun.  Yer aku bercinta masa tuh tapi percintaan la memberi aku semangat untuk terus belajar.  Tapi aku bercinta bukan dalam kampus.  Masa kat ITM tu bf aku (ex-bf) selalu beri galakan untuk aku belajar sebaik mungkin.

So...bila dah berhenti belajar tuh aku dok umah.  Tak lama lepas tuh aku bekerja.  Yerlah kan kalau dah rasa bersalah tu takkan nak buat derk jer.  Aku rasa aku patut balas kepayahan dan malu yang makbapak lalui dengan menghulur sebahagian gaji aku kat diorang.  Dengan perasaan bersalah tu jugaklah aku tanggung belanja majlis pertunangan dan perkahwinan aku.

Aku bernasib baik sebab by the time member2 aku grad., kegawatan ekonomi (remember 97-98?)pun berlaku.  Ramai member aku yang belajar kat ITM tuh payah nak dpt keja.

Adik2 semua yer..kalau dah belajar tuh belajar la bebetul.  Jangan jadi macam akak yer..tak amek serius dengan study.  Akak nie cuma bernasib baik dan bukan semua orang nasibnya serupa.

Bila akak tengok orang pakai topi utk grad tu kan..jeles jerk akak rasa..  How i wish i could turn back the time.  Menyesal sungguh tak belajar elok2.

Itulah citer aku..harap adik2 pilih subjek betul2.  Dunia sekolah dgn dunia kolej tak sama.  Dunia kolej menuntut kita lebih masa untuk belajar.  Ingat tau jgn jadi macam akak...huhuhu

Tiada ulasan :

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails