Rabu, 14 April 2010

1Malaysia

Pepatah melayu ada mengatakan bahawa "merentung buluh biar dari rebungnya".  aiiikk..tetiba jer aku nak letak peribahasa yer.

Aku terfikir tentang PM dok lah pung pang pasal 1Malaysia, Rakyat didahulukan, pencapaian diutamakan.  Ke hulu ke hilir aku dok tengok kat tv, suratkhabar heboh pasal 1Malaysia nie.  Apa usaha dorang[kerajaan] ke arah 1malaysia? Yerlah selain dari dok melayan kerenah orang dok tanya bangsa dulu atau kenegaraan dulu?  Mengong punya soklan, dah bertahun2 belajar kat uni nak bezakan bangsa dengan kenegaraan pun tak reti.

Aku bukan apa beb, kitakan ada sekolah jenis kebangsaan [tamil, cina] pehtu ada pulak sekolah agama rakyat.  Kenapa sekolah kebangsaan [rendah dan menengah] yang ditanggung sepenuh dek kerajaan tu taknak tambah matapelajaran bahasa pilihan [mandarin & tamil]?  Kalau kerajaan boleh menanggung subsidi barang keperluan tepung, gula etc etc, untuk penambahan mata pelajaran bahasa mandarin dan tamil tak menjadi masalah.  Betul tak?

Tak perlulah diajar lebih mendalam cukup sekadar mereka ini dapat bertutur dan memahami ayat2 asas bahasa mandarin & tamil tu.  Ini barulah dinamakan 1Malaysia.  Aku rasa lah kan berebut2 mak bapak masing2 soh anak2 dorang belajar bahasa pilihan nie.  Kalau benda yang baik aku rasa takkan ada yang menentang.  Kanak2 semakin bijak sekarang, perkembangan otak mereka bukan macam zaman tok moyang kita yang serba kekurangan.  Aliran pelajaran sentiasa diperbaiki seiring dengan kemajuan teknologi. [ewaahh..macam profesor lak..kekekeke]

Setuju?

Tiada ulasan :

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails