Isnin, 19 April 2010

Char Kuey Teow/Kuey Teow Goreng

Hari Jumaat abih keja awal dari biasa yakni pukul 5.  Hubby ajak pegi beli barang basah dan kering untuk aku masak hari Sabtu dan Ahad.  Hubby tanya aku sama ada aku reti masak mee kari ke tidak.  perghh..soklan yang tak patut dia tanya.  Tapi kira ok gak tuh..kot aku tak reti masak bazir jer beli bahan2nya.  yer tak? heehee..

Lepas beli barang2 kat kedai aku ajak hubby pekena kuey teow goreng or la nie orang dok sebut char kuey teow.  Dedulu kan aku mang tak suka makan char kuey teow nieh.  Aku tak suka bau dia sebelum dimasak.  Masa bujang dulu mak selalu soh aku cerai2kan kuey teow yang bebuku bila kuar dari peti sejuk.  Selalu aku merungut kat mak bau kuey teow macam bau kapur barus..tu dia..mak sure marah aku then sound 'banyak tul story book ko, tolong jerlah kang dah masak ko gak yang makan dulu'.  kakakkaka..  Tapi sebenarnya dia tau aku mang takkan nak makan kuey teow goreng nie der.  Kot aku makan pun mungkin skit jer konon2 nak jaga hati orang dah masak. hehehehe 

Tapi gara2 aku mengandung anak kedua si Lidya dah jadi kegemaran ar pulak.  Masa tu balik ke KL tengok mak usu aku dok pulun kuey teow goreng beli dari pasar malam.  Pergghh..punyalah sedap terus jadi hak milik aku, langsung mak usu bagi aku makan.  Kesian kot dia tengok beria2 mak buyung dok ngap bukan main lagi kakakakaka.  Bak kata omputeh tu kan..the rest is history.  Pantang ada kedai jual kuey teow goreng sure nak rasa kot boleh tu mintak kerang lebih.  [agaknya sebab ada kerang kot sebab kerang memang kesukaan aku].

Makanya aku dengan hubby hari Jumaat tu pegilah gerai char kuey teow di TTJ [bukan Tmn Tasik Jaya yer tapi Tmn Tunku Jaafar].  Dah masuk nie kali ke 3 aku pegi gerai abang nie. 


Aku order laicikang hubby lak dok order cendol [konon2 hubby sebelum order cendol kata tak nak amek benda berais, dengar jer adik tu sebut cendul terus dia order..heeheheh]







Ini yang aku order char kuey teow 'basah' pedas sbb tu dia berkuah siap mintak cili api potong...pergghh..malatops beb!!






hubby lak order char kuey teow kering..sempat gak aku cuit..konon2 nak rasa..sedap gak ko..dok citer nie dah pun jejeh air liur aku..kakakaka






Harga sepiring RM3.50 tapi kalo order 3piring jadi RM10..jimatler 50sen bahagi 3 orang.  Cendol kosong jer RM2/- dan sama gak dengan Laicikang.

2 ulasan :

  1. Ida...akak suka kwey teow goreng kering...dpt cili jeruk...letak banyak2...kecur air liur dibuatnya...

    BalasPadam
  2. kak anie, dah letak cili jeruk letak lak kerang byk2..perghhh..gerenti sodap!hehehehe

    BalasPadam

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails