Jumaat, 30 April 2010

Ide takdak..

Hari tu aku bagi alasan takdak internet tapi hari nie apa eh alasan aku? hmmm..hah..dapat dah..betul ar weih wa dah takde idea ar..ada sesapa leh kasi aku idea nak bagi blog aku nie berupdate selalu tak? kuang kuang kuang..

Takkan aku nak citer pasal gigi kakak belah bawah dah tercabut.  elehh..gigi sebatang tercabut pun nak heboh kat blog wakakakaaka..malu ar kan.  Kakak tu siap soh aku tepon atok [bapak aku] dia soh atok dia tengok siap ajak atok dia tanam sekali...kakakakaka 

Then takkan aku nak citer lak pasal kelakuan tak semenggah hubby masa sesama beli barang dapur, aku sebut nak beli telur dok moncong kat dianya...aku siap kat situ gak aku konon2 nak sepak[naik kaki] kat dia.  Tupun dia dok gelak2 kat aku. hampeh sungguh tul.

Dah tu takkan nak citer hals semasa orang dok buang bayi, jiran kena balun sampai mati, budak baru nak kenal dunia tertembak dek polis.  ahhh..tu semua menyesakkan dada dibuatnya.  Nyawa manusia yang semakin hari semakin tiada nilai.  Nilai kemanusiaan semakin terhakis.  Semoga kita yang masih ada nilai kemanusiaan sentiasa beringat dan ambil iktibar serta pengajaran dari setiap kejadian tu.

Semoga kita beroleh rahmat serta hidayah dariNya.  Amin ya rabbal alamin.

2 ulasan :

  1. Hello Idahani, you made me smile read your this posting.
    And to be honest, I find reading yours and my other friends blogs written in bahasa very interesting....simply for the reason your bahasa now is totally different to what I learned wayyyyyy back in the '50s.

    Your "citer" VS my 'cherita' to name an example.
    Your "takdak" VS my 'tada'...or 'tidak'.

    I think bila saya balek kampong one of these days, and speak my 1950s bahasa, I bet some makcik somewhere will ask me, "incik Lee datang dari mana..."? Arhaaaa ha ha.

    You have a nice day and simpan satu lagu dalam hati, Lee.

    BalasPadam
  2. Dear Uncle Lee,

    Thank you very much for your time to stop by and leave a nice comment.

    Dulu2 dengan sekarang ada yang masih serupa dan ada yang betul2 berubah.

    Dulu2 zaman u ada 2 jenis 'e' tapi sekarang ada satu 'e' sahaja.

    you too have a nice day n simpan lagu dalam hati, Ida.

    BalasPadam

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails