Selasa, 14 Jun 2005

Bapak

Ingatkan nak anta Julia gi enjek semalam tapi mak mertua aku tak bagi sebab dia nak bawak Julia ke Melaka hari nie. Amboi..jenjalan jer yer anak mak nie, tak padan umur baru 7 bulan dah merata anak mak gi. Baru balik dari Penang dah nak gi Melaka pulak. Murah rezeki anak mak. Kalau pandai cakap memang mak suruh anak mintak beli mainan bebanyak kat atuk tu. heheehe

Dah lama gak aku tak bercerita. Bukan sengaja tapi sejak balik dari bercuti nie aku mcm takde mood nak bercerita. Naper ek? Ntahlah aku pun tak tau. Anyway, disebabkan aku memang suka bercerita maka hari nie aku ambik keputusan nak rileks sekejab. ahahahahaah..(gelak terpaksa)

Sebenarnya aku nak bercerita pasal bapak aku. Maklumla sempena hari Bapa niekan. Aku dgn bapak memang rapat. Kami selalu berkongsi masalah dan perasaan. Aku ingat lagi masa aku ambik keputusan nak berkahwin. Mulut aku rasa berat sesangat nak cakap kat bapak. Tapi sampai bila aku nak mendiamkan diri. Aku ingat lagi masa tuh bapak jemput aku balik dari ofis lewat petang. Dah jadi rutin aku gi kerja bapak hantar dan jemput aku balik kerja. Sebelum tuh, aku selalu naik public transport tapi sejak kuar citer pasal kes ragut dan rogol buatkan bapak risau. Adik aku masa dah kahwin jeles betul dgn aku sbb sebelum nie dia gi kerja dengan aku tak pernah pun bapak anta dan jemput kami. Bapak pun sebenarnya masih bekerja cuma tahun depan bapak start pencen.

Ok sambung citer...

Lewat petang hari hujan bapak amek aku jemput. Aku dah set kat kepala otak dah nak bagi tau bapak. Masuk jer keter aku terus jadi mcm orang bisu. Bapak yang banyak bercerita dari aku. Bapak pun heran siap tanya aku sakit kepala ker. Terus jer mulut aku terlancar cakap kat bapak aku nak berkahwin dgn si dia (hubby aku). Bapak yang pada mulanya ceria terus diam seribu bahasa. Aku tengok air mata bapak bergenang. Bapak sedih ker detak hati aku. Bila dah menghampiri ke selekoh rumah barulah bapak bersuara dan cakap, "eloklah kalau dah camtu". Punyala lama diam itu jer bapak aku cakap.

Bapak cukup sporting dengan aku. Aku pegi ke disco ker, karaoke ker semua aku citer. Bapak tak suka sangat tapi bapak paham kehendak hati anak dia masa tuh. Aku siap citer dgn bapak dengan saper aku kuar sampaikan ada sorang mamat yang umur lebih tua dari bapak nak jadi bofren aku pun bapak gelak jer bila aku citer. Bapak tak pernah marah atau pukul aku tapi kalau dia sound memang menusuk ke tulang hitam. Pernah sekali di bulan puasa aku mintak bapak jemput awal sbb aku leh balik awal, bapak sound aku. Aku merajuk dengan bapak. Besok tuh, aku gi kerja tak gi dgn bapak, balik dari kerja pun aku balik sendiri. Bapak tau aku merajuk, dia tanya naper taknak tunggu dia. Aku nie kalau dgn bapak memang cepat cair, tau2 jer aku dah ok dah dgn bapak.

Sejak kebelakangan nie bapak selalu jer batuk2. Aku jadi semakin risau. Aku nasihatkan bapak toksah merokok lagi tapi dia tetap berdegil. Bapak..bapak..bapak pun taukan merokok tu tak elok. Bentijerla pak. Bapak buat dek jer dgn aku.Habih tu camno..? Diam jerlah..

Anyway, terlalu banyak kenangan aku dan bapak nak aku citerkan. Sempena hari Bapak nie aku tak dapat nak celebrate dgn bapak sebab gi ke Sabah dan aku lak ke Penang. Tapi hujung minggu nie aku akan jumpa bapak nak cakap kat dia yang aku sayaaaaaang sangat kat dia. Hadiah? Aku tak sempat beli. Bapak pun tak kisah. Tapi yang penting balik nanti aku nak rasa dia suapkan nasi kat mulut aku yang dah jadi ibu. Aku nak guna kesempatan dan nak kumpul kenangan sebanyak yang mungkin. Aku taknak menyesal di kemudian hari.

3 ulasan :

  1. sedih aar baca akak..izi tak de kenangan ngan orang yg bernama ayah..anyway inilah entri paling best yg izi pernah baca yg akak tulihs...

    BalasPadam
  2. masih belum terlambat utk mencipta dan mengumpul kenangan itu...

    BalasPadam
  3. TAK MO AAR..WAT PER KUMPUL KENANGAN NGAN ORANG YG TAK HARGAI KEHADIRAN ANAK DIA :)..LEBIH BAIK KUMPUL KENANGAN DENGAN MAMA NGAN AMIE... :)

    BalasPadam

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails