Khamis, 22 September 2005

Suatu topik di radio..

Masa dalam perjalanan ke pejabat aku mendengar satu topic yang menarik dari satu stesen radio yang popular. Topik mengenai mak tiri dan bapak tiri. Topik yang tak kurang menarik jugak. Yang benar2 menyentuh perasaan aku apabila salah seorang pemanggil dengan suara yang amat sayu dan syahdu mengenai kekesalannya melayan ayah tiri dia. Dia rasa menyesal kerana layanan buruk yang diberinya suatu ketika dahulu. Dia bernasib baik kerana mendapat ayah tiri yang baik. Tapi macam mana dengan mak tiri atau bapak tiri yang tak baik tu?

Aku sesungguhnya amat bersyukur kerana tak mengalami benda nie semua. Kalau dulu aku selalu bengang dengan mak aku. Sebab mak tak pernah nak beri aku sokongan malah selalu memandang rendah akan kebolehan aku. Selalu jugak dia bandingkan aku dengan abang aku tu. Sekarang mak dah tak camtu. Satu perangai dia yang kami adik beradik tak suka ialah mak nie suka berleter. But then bila kami pikir balik mak berleter tu sebab dia sayangkan kitorang. Dia taknak perkara buruk berlaku pada kami. Lagipun kalau perangai kami nei teruk tentunya orang akan mengata mak dan bapak tak pandai ajar kami adik beradik adab sopan dan tata susila. Cereeehh…koyo jer aku nie. Ini pandangan dari sudut positif aku ler. Dari pandangan negative pulak, hishh..tak yah lah aku terangkan panjang lebar. Kang ada lak yang kata aku nie anak yang tak mengenang budi. Hehehhehehehe..


Kekadang mak nie pun lawak gak. Bila dia dah takde benda nak marah..ayat yang dia selalu sebut ialah “Banyaklah ko punya story book” takpun dengan nada tinggi “Korang ingat aku nie kengkawan korang eh” tu time dia nak guna kuasa veto sebagai mak ler tu. Hahahahahaha..Aku ingat lagi masa hari persandingan aku tahun 2003 dulu, mak beria2 menangis di pelamin..bila aku tengok dia camtu..aku pun nangis ler jadiknya..habih mekup aku..isk isk isk..

Tapi sebenarnya aku takut bila mak dan bapak dah uzur nanti aku tak mampu nak luangkan masa untuk diorang. Aku takut nanti mak dan bapak rasa kecil hati dengan aku. Aku tengah cuba sedaya upaya cuba nak luangkan masa yang ada nie untuk bersama diorang. Aku cuba jugak sedarkan diri yang selalu lupa yang aku satu hari nanti dah tua jugak. Mampu jugak ker bakal anak2 aku menjaga aku bila aku dah tua nanti?

Aku juga cuba ingatkan diri aku yang mudah jugak lupa (maklumlah bak kata Tun Mahathir ..Melayu Mudah Lupa) bahawa setiap perbuatan sama ada baik atau buruk pasti ada pembalasannya. Tak kiralah sama ada di dunia ataupun di akhirat (nie yang buat aku rasa takut nie tapi masih jugak buat2 derk jer..).

Apa pun..Insya Allah aku takkan lupa atau buat2 lupa lagi. Aku takde alasan untuk membalas jasa mak dan bapak aku selama diorang membesarkan aku. Aku teringat ada sorang akak tu pesan kat aku HARGAILAH IBUBAPA SELAMA HAYAT MEREKA ADA tak kira betapa buruk atau betapa jahat pun mereka tanpa mereka siapalah kita. Darah mereka tetap mengalir dalam tubuh kita.

Tiada ulasan :

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails