Selasa, 19 Julai 2005

Cuti

So, amacam weekend? Seronok tak? Hhmm...aku? Mestilah seronok giler. Petang Sabtu aku balik jumpa mak n bapak dan adik2 yang lain.

The next day (Ahad) petang tu kitorang gi umah Wancu (mak sedara sebelah bapak). Macam2 yang kami dok bualkan. Dari citer pasal buah sehinggalah kisah arwah cucu Wancu yang meninggal dunia 7 bulan yang lalu. Kisah dia menyayatkan hati, takde sakit tiba2 dia pergi dijemput Ilahi. Aku masa tu dalam berpantang ketika dapat berita kematian adik sedara aku tu. Umur dia baru mencecah 10 tahun, arwah yang kami panggil Yana, seorang sihat dan sentiasa tersenyum.

Ketika dia hampir ke ajalnya dia telah menunjukkan sikap atau tabiat yang ganjil. Sesiapa pun tak perasan akan keganjilan sikapnya itu. Aku mendengar cerita dari mulut ibu arwah tanpa sedar airmata aku pun mengalir sama. Tak dapat aku bayangkan jikalau aku ditempat ibu arwah Yana. Dia kelihatan lemah dan lesu kini. Seolah2 sebahagian dari dirinya telah hilang. Aku mati akal untuk memujuk hatinya yang sedih. Kebetulan nama anak aku Julia Adriana, dia berkeras supaya Julia jangan dipanggil Yana kerana itu akan menyebabkan dia mengingatkan nama arwah anaknya itu. Aku faham keadaannya namun aku tak mampu melakukan apa2 apatah lagi untuk memberi kata2 perangsang. Lidah aku kelu untuk berkata apa2 padanya. Aku tahu dia redha dengan pemergian anaknya itu, namun masa yang diperlukan untuk mengubat hati yang sedih bukan sekejab. Arwah anaknya pergi tanpa diketahui sebab sakitnya amat sukar untuk dia terima.

Aku cuma dapat berdoa dalam hatiku berdoa semoga ibu arwah Yana (Ayong) tabah dalam menghadapi kehidupan tanpa arwah Yana. Dia masih punya anak yang berusia 6tahun. Betapa berat memandang berat lagi bahu yang memikul. Semoga roh arwah Yana dicucuri rahmat dan ditempatkan bersama roh2 orang yang beriman. Insya Allah..

Semalam aku cuti, takde apa yang aku buat selain dok kat umah sebab hujan lebat melanda di sini. Hari ni pulak adalah hari cuti bagi Negeri Sembilan. (oooppss..alamak kantoi! orang dah tau aku dok kat mana dah...) Pagi lagi dah hujan. Lagilah aku rasa malas nak bangun pagi. Hubby pulak terpaksa pegi kerja. Muahahaha...Hangin jerk dia sebab dia jeles tengok isteri dia dok sedap tarik selimut lagi...hehehehe...

So, korang jangan jeles yerk..aku kat umah nie..muahahaahaha...

Tiada ulasan :

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails