Rabu, 6 Julai 2005

Malu ker jadi MELAYU?

Pernah dulu masa aku mula2 kerja. Ada sorang officemate (Cina) nie dok sound aku, "U untung tau jadi Melayu sebab ada banyak advantage from government". Yer ker? Dah lama tu barulah aku tau naper dia cakap mcm tu. Tapi dia tak tau yang kitorang nie terpaksa bersaing takpun mesti ada 'kabel' utk dptkan sumer tu. Kalau dpt pun tanpa bantuan 'kabel' tu dah kira bertuah ler tuh.

Tapi bukan tu jerk. Dia cakap ramai org Melayu suka makan suap. Aku jawabla semua orang makan bersuap mana ada cara lain.. org yang tenat jerk pakai tiub kat badan. (Panas gak tinga masa tu, tapi leh control sebab orang Melayu kan tinggi adabnya?) (nak cover ler tu)

Kekadang aku pikir gak betul ker org Melayu nie sama dengan maksudnya (melayu)? Aduss.. Bila dok pikir2 tu hah betulla tu. Bukan semua orang Melayu cam tuh (tapi kebanyakannya cam tuh) termasuk gak aku. (Aku terkena ker nie)

Aku cukup marah kalau ada org dok mengata org Melayu sombongla bongkak la. Tapi itulah kenyataannya. Aku dok sombong dok mengata org langsung tak perasan. Bak kata orang tu GAJAH DEPAN MATA TAK NAMPAK TAPI KUMAN DISEBERANG NAMPAK ajer.

Aku ngakula bila ada orang Melayu yang maju, sure aku cakap itulah inilah. Ada jerk yang tak kena..Alah..dia dilahirkan kaya memang ar dia. Ala..itulah..alah inilah. Ada jer alasan aku. Padahal aku patut pikir walaupun ada yang dilahirkan kaya boleh jadi miskin kalau diorang tak pandai nak jaga harta diorang. Hish..naperlah aku dengki sesangat. Ada jerk yang tak kena bila ada orang lebih berjaya dari aku. Patutnya aku jadikan benda nie sumer satu inspirasi utk lebih maju.. Kalau mcm nie bilala orang Melayu macam aku nak maju agaknya.

Kalau cam tu penatlah Pak Lah dok suruh rakyat terutamanya bangsa kita nie jadi bangsa yang Cemerlang, Gemilang dan Terbilang. Aku nak berubahlah kalau cam tu. Aku nak jadi orang Melayu yang macam Pak Lah dok sebut tu. Masih lum terlambat kot. Perubahan mestilah dibuat dengan penuh azam. Cewah..bersemangat jerk aku nie. Nanti last2 dok melanguk kerja dgn org.

Aku nak mulakan dengan perkataan AKU BANGGA JADI MELAYU. Tapi aku nak mulakan dari mana? kat mana? apa yang nak aku mulakan? kena join politik ker? tak semestinya kan? Tulah orang Melayu pandai cakap jerk tapi tak pandai nak buat. Takde sistem langsung. Adusss...Melayu apa aku nie..?

Tiada ulasan :

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails